شاید بتوان گفت بهترین و جذاب ترین اختراع انسان که با استفاده از آن توانسته است سبک زندگی خود را به صورت قابل توجهی بهبود ببخشید همین خانه هوشمند است. در ابتدا تنها هدف استفاده از این اختراع مدیریت و بهبود مصرف انرژی بود و نه چیز دیگری! با گذشت زمان و فراگیر شدن این تکنولوژی بازار آن داغ شد و هدف های دیگری از جمله راحتی و آسایش به آن اضافه شد. امروز در IOTMAP به اهداف بازار هوشمند سازی ساختمان در ایران می پردازیم.
ورود BMS به ایران
BMS یا Building Management System یکی از جدید ترین اختراعات انسان می باشد که تنها ۴۰ سال عمر دارد و به سرعت وارد ایران شده است. در ایران از این تکنولوژی به منظور اهداف مختلفی از جمله راحتی، آسایش، فخر فروشی، رفاه و … استفاده میشود! البته اگر بخواهیم اهداف این تکنولوژی را بیان کنیم شاید با برخی از دیدگاه های ایرانیان کاملا متفاوت باشد! از جمله اهداف هوشمند سازی ساختمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امنیت
- مدیریت و بهبود مصرف انرژی
- کنترل تمامی لوازم خانگی
- آسایش و رفاه
- صرفه جویی در وقت و زمان
- صرفه جویی در پول و هزینه
- و …
قبل از ورود به مسئله بازار هوشمند سازی ساختمان در ایران لازم می دانیم در مورد نحوه نگاه به هوشمند سازی ساختمان صحبت کنیم.
دیدگاه صحیح به مسئله هوشمند سازی ساختمان و بازاریابی برای آن
بسیاری از افراد مسئله هوشمند سازی را صرفا یک مسئله لوکس و غیر ضروری میپندارند. برای همین بازاریابان صنعت هوشمند سازی ساختمان صرفا افراد مرفه جامعه را مشتری هدف خود فرض میکنند اما با توجه به تجربه و اطلاعات به دست آمده در این زمینه به شما عرض میکنم که مشتریان هدف این صنعت میتوانند طبقه مرفه جامعه و متوسط باشند!
برای بازاریابی قشر مرفه جامعه، بازاریابان این تکنولوژی میتوانند تنها با تکیه بر مزایای این کار به این قشر محصولات و خدمات خود را بفروشند. برای این کار به راحتی میتوانید لباس شیک بپوشید، کروات بزنید، کاتالوگ گران قیمت چاپ کنید و با مشتریان احتمالی خود قرار بگذارید.
برای بازاریابی این محصولات که افراد مرفه جامعه از آن استفاده میکنند باید به این نکته توجه کنید که مخاطب شما تنها قشر مرفه نیست. نکته دیگری که در این زمینه میتواند به بازاریابان این تکنولوژی کمک کند این موضوع است که قشر مرفه جامعه برند محور است یعنی بر اساس برند انتخاب میکند اما قشر متوسط جامعه تبلیغات محور است و برای موفقیت فروش به قشر متوسط باید یک برنامه منظم تبلیغاتی داشته باشید. هر طبقه اجتماعی در جامعه خواستار داخل شدن در قشر بالاتری است. پس قشر متوسط جامعه را فراموش نکنید!
بازار هوشمند سازی ساختمان در ایران
شما تا الان متوجه اهمیت نحوه بازاریابی برای فروش محصولات هوشمند سازی شده اید. این آموزه ها مختص ایران نیست و در همه جا میتوان استفاده کرد اما خوشبختانه در ایران به صورت کاربردی تری میتوان از آن استفاده کرد. با توجه به این موضوع که برخی از افراد تجمل گرا هستند فروش محصولات هوشمند سازی ساختمان به آنها کار نسبتا ساده ای است و تنها با رعایت اصول بازاریابی میتوانید مشتریان زیادی در این زمینه برای خود پیدا کنید.