در مقاله قبلی به بررسی فروشگاه های عرضه لوازم اینترنت اشیا در ایران پرداخته شد. فروشگاه های معرفی شده در مقاله قبلی، فروشگاه هایی بودند که به عنوان واسطه عمل می کردند و تمرکزشان بر فروش محصولات دیگر شرکت ها در فروشگاه خود بود و حتی در بعضی موارد در کنار محصولات شرکت های دیگر به ارائه خدمات خود نیز می پرداختند. دیجی کالا، فروشگاه زاکو و شرکت هوشمند آوا فروشگاه هایی بودند که در مقاله قبلی بررسی شدند.
در این بخش به بررسی دیگر فروشگاه های واسط لوازم اینترنت اشیا پرداخته می شود و در انتها به بررسی شرکت هایی که خود به تولید و عرضه محصولات در عرصه اینترنت اشیا می پردازند، پرداخته خواهد شد.
فروشندگان واسطه (بخش دوم):
خانه هوشمند هگسا به عنوان مجری و طراح سیستم های هوشمند ساختمان و عرضه کننده محصولات چند شرکت فعالیت می کند. محصولات هگسا در سه دسته طبقه بندی شده است. دسته اول KNX و دسته دوم AYPRO و دسته سوم کلید های لمسی شرکت NESTECH می باشد.
KNX یک پروتکل ارتباطی متن باز برای اینترنت اشیا می باشد که هگسا محصولاتی را که با این پروتکل کار می کنند را در این قسمت دسته بندی کرده است. این دسته بندی شامل محصولات شرکت های ABB, MDT, SCHNEIDER, BLUMOTIX, BERKER, ZENNIO, EGI, YONNET می باشد که در بعضی موارد نمایندگی رسمی آن ها را نیز در اختیار دارد.
AYPRO نام دیگر دسته بندی این فروشگاه است که به معرفی محصولات شرکت ترکیه ای با همین نام، AYPRO میپردازد.
و در انتها نام دیگر دسته بندی، کلیدهای لمسی می باشند که متعلق به شرکت NESTECH می باشند.
این شرکت نیز برای جذب مشتری بیشتر به ارائه مشاوره رایگان می پردازد.
مستر اسمارت فروشگاهی دیگر است که با استفاده از اینترنت اشیا به دنبال هوشمندسازی در زمینه های متفاوت می باشد و محصولات را به صورت پکهایی ارائه می دهد.
مستر اسمارت علاوه بر ارائه خدمات برای منازل، به ارائه خدمات برای ساختمان ها، بانک هوشمند و همچنین فروشگاه هوشمند پرداخته است.
این فروشگاه به ارائه محصولات شرکت های MrSMART, ANSEE, STARVEDIA می پردازد.
خانه هوشمند کیانیک نیز مانند دیگر فروشگاه ها و شرکت های معرفی شده، مجری و طراح خانه های هوشمند می باشد که محصولات شرکت های ZENNIO, SCHNEIDER, BERKER, INTERRA, EGI, SAMSUNG را ارئه می دهد. کیانیک به ارائه طیف وسیعی از محصولات متنوع و در زمینه های مختلف از خانه هوشمند پرداخته است.
از برتری های این شرکت نسبت به دیگر سایت های معرفی شده، قرار دادن نمونه پروژه هاست که البته دارای یک نقص مهم نیز میباشد که آن نقص مهم این است که تنها به نشان دادن عکسی از نمای ساختمان و آدرس محل ساختمان بسنده کرده اند و اطلاعاتی در مورد کار انجام شده یا حداقل عکسی از کار انجام شده در ساختمان را قرار نداده اند.
و موضوع بدتر برای این کسب و کار این است که برای طراحی سایت خود وقت چندانی نذاشته اند و به هیچ عنوان سایت به صورت مناسبی طراحی نشده است.
جمع بندی اولیه:
در این مقاله به بررسی سایت های فروشگاهی واسط پرداخته شد و به صورت مختصر مورد بررسی قرار گرفتند، سایت های معرفی شده بر اساس رنک گوگل معرفی شدند و با کلمات کلیدی همانند محصولات هوشمند جستجو شده بودند، این فروشگاه ها اغلب در صفحه اول یا دوم نتایج بوده اند. با بررسی اجمالی این سایت ها به راحتی می توان دریافت که در حال حاضر هنوز فضای زیادی برای فعالیت در عرصه لوازم اینترنت اشیا وجود دارد که ابتدایی ترین و موثرترین قدم آن می تواند طراحی یک سایت با رابط کاربری زیبا و مناسب برای ارتباط با مشتری باشد.