با توجه با اینکه امروزه در همه زمینهها به خصوص کسب وکارها و تجارتها با حجم زیادی از داده رو به رو هستیم، برای کاوش و پردازش و تحلیل آنها نیاز به فرآیندی داریم که اطلاعات با ارزشی به ما بدهد. در اینجا است که به اهمیت دادهکاوی پی برده میشود.
برای اینکه بتوانیم با فرآیند شکلگیری و تکامل دادهکاوی آشنا شویم در ابتدا باید با تعریف آن آشنا شویم.
دادهکاوی چیست؟
اگر بخواهیم یک تعریف علمی و درست از دادهکاوی داشته باشیم، میتوان گفت: دادهکاوی فرآیند پیدا کردن و کاوش (استخراج) اطلاعات پنهان از یک حجم بسیار زیاد داده خام و مشخص کردن الگوها و روابط خاص برای استفاده اهداف از پیش تعیینشده و مشخص است.
این نکته را به خاطر داشته باشید که دادهکاوی فقط بر روی دادههای بسیار زیاد نتایج درست و قابل استفادهای را به دست میدهد.
تاریخچه دادهکاوی
از گذشته تا کنون همواره فرآیند تحلیل وآنالیز در دادهها با هدف پیدا کردن الگوی مشخص و استفاده از آن برای پیشبینی آینده، انجام میشدهاست. اما میتوان گفت که مشخصا واژه دادهکاوی و کاوش داده از دهه ۹۰ میلادی به وجود آمد.
دادهکاوی را میتوان نقطه اشتراک بین سه شاخه علمی دانست:
- هوش مصنوعی
- آمار (اعداد و روابط بین آنها )
- یادگیری ماشین (الگوریتمهایی که با استفاده از آنها، میتوان فرآیندهای آینده را پیشبینی کرد)
اما در دهههای اخیر با پیشرفت کامپیوترهایی که دادههای با حجم زیاد را با سرعت و دقت بالا پردازش میکنند، باعث رشد و توسعه این دانش در جنبههای زیادی شدهاست و همچنین فرآیند سنتی و دستی آن را که بسیار زمانبر و هزینهبر است را متوقف کردهاست.
با توجه به کاربردها و مزایای زیادی که دادهکاوی دارد، امروز بیشتر کسب و کارها تمایل به استفاده از قابلیتهای دادهکاوی برای افزایش سوددهی و بهروهوری دارند.
اهمیت دادهکاوی
با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که در این حوزه انجام شدهاست، آمارها نشان میدهند که تقریبا هر ۲ سال یکبار، احتمال حجم دادهها ۲ برابر خواهد شد. همچنین آمار دیگری نشان میدهد که در حدود نود درصد دادههای موجود در فضای دیجیتال، دادههای غیرساختاریافته هستند. همه این عوامل باعث میشود که نیاز به دادهکاوی هر روز بیشتر از قبل شود.
مزایای دادهکاوی:
- حذف دادههای تکراری و غیر مفید از پایگاه داده
- تسریع فرآیند تصمیمگیری
- شناسایی و تشخیص الگوهای مشابه و جلوگیری از اتلاف زمان
دادهکاوی امروز
دانش دادهکاوی امروزه به سنگ بنای اصلی در تحلیلها در انواع کسب و کارها تبدیل شدهاست که میتواند از میان حجم زیادی از دادههای خام، الگوها و رفتارهایی که در حال شکلگیری و انجام هستند را پیشبینی کند.