توسعه و گسترش زیر ساخت های اینترنت در کشور، فضای اقتصادی مطلوبی را ایجاد کرده است که با بهره گیری از اینترنت اشیاء، موجب گشایش و توانمندی اقتصادی خواهد شد. اقتصاد هوشمند که به آن اقتصاد دیجیتالی هم گفته میشود، زمینه ساز اتفاقات خوبی است که در ادامه مقاله با بیانی ساده و روان به ابعاد مختلف آن میپردازیم.
اقتصاد هوشمند چیست و چرا اهمیت دارد؟
اصطلاح Smart Econom یا اقتصاد هوشمند، در یک دهه اخیر رواج بسیاری پیدا کرده و به این دلیل که کارشناسان و متخصصین به توافق بر یک تعریف واحد نرسیده اند، نمیتوان به خوبی تمامی ابعاد آن را مشخص کرد. اما به طور کلی، اقتصاد هوشمند را اقتصاد ایده ها میدانند زیرا تلفیق اقتصاد و نوآوری در این نوع از اقتصاد، باعث شده مردم به نوعی سرمایه های اصلی اقتصادی شوند که با ترکیب خلاقیت و تبدیل ایده ها به هر نوع محصول یا خدمت با ارزش، بستر رونق و شکوفایی اقتصاد را فراهم میآورند.
پتانسیل های ایجاد شده توسط اقتصاد هوشمند
حرکت به سوی استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کاهش چشمگیر در هزینه هایی که سوخت های تجدیدناپذیر و فسیلی بر دوش حاکمیت قرار میدهد، از جمله اهداف اقتصاد سبز است و در واقع نوعی از اقتصاد هوشمند است که با بهره گیری از سرمایه های انسانی میتوان به بخش های مختلف جنگل داری، سوخت، انرژی و … کمکی شایان کرده و گام بزرگی به سوی شهرهای هوشمند و افزایش سطح کیفی زندگی شهروندان برداشت.
اینترنت اشیاء و گسترش استفاده از اینترنت در میان عموم مردم باعث پویایی اقتصاد در زمینه های مختلف خواهد شد. به این صورت که در کشاورزی باعث استفاده از سنسورهای هوشمند در آبیاری و مراحل مختلف کاشت و برداشت شده است. از این رو با افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت، و مصرف کم تر منابع حیاتی همچون آب شیرین رو به میشویم. متخصصین فواید بکارگیری اقتصاد هوشمند را به سایر حوزه های تولیدی، گردشگری و توریسم، حمل و نقل، مشاغل دیجیتال و مبتنی بر وب، تعمیم داده اند و بر آثار مثبت بیشمار آن تأکید بسیاری دارند.
ویژگی های اقتصاد دیجیتال یا هوشمند
با توجه به گستردگی اقتصاد دیجیتالی، شاهد ویژگی های مختلفی از آن هستیم که به فراخور مقاله به ۲ مورد آن برای درک بهتر این مفهوم ارزشمند، اشاره میکنیم.
در ویژگی اول، افزایش تعاملات در اقتصاد جهانی با استفاده از فناوری اطلاعات؛ موجب شکل گیری تجارت الکترونیک، جهانی شدن و ظهور اطلاعات پویا شده است. در ویژگی دوم، اقتصاد هوشمند، بازاری مجازی ایجاد کرده است که در آن تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات با استفاده از زیر ساخت های نرم افزاری، سخت افزاری و ارتباط از دور، بازاریابی و توزیع به مراتب آسان تری را تجربه میکنند، علیرغم آنکه مصرف کنندگان هم قیمت مناسب تر و برخی مزیت های دیگر را به دست میآورند.
در این مقاله اشاره کردیم که اقتصاد هوشمند، به شدت پویا و فعال است و به تعبیری نوعی اقتصاد سبز به شمار میآید. اقتصاد دیجیتالی نام دیگری است که بر آن نهاده اند، به این دلیل که بکارگیری ابزار هوشمند و اینترنت اشیاء، بر قسمت های مختلف تولیدی مانند کشاورزی، حمل و نقل و مشاغل دیجیتالی تأثیزات مثبت فراوانی میگذارد، باعث کاهش هزینه ها و حرکت به سمت شهرهای هوشمند با رویکردی نوین و خلاقانه می شود.