در روزگاری که همه چیز به سمت هوشمند شدن پیش میرود صنعت هتل داری نیز به فکر ساختن هتلهای هوشمند افتاده است. بیشتر افراد هنگام سفر، تفریح و استراحت در هتلها اقامت دارند. پس خوب است هتلهای هوشمندی ساخته شوند که کارها را برای مهمانان راحتتر سازند. البته هتل داری هوشمند تنها برای راحتی مهمانان نیست و کارکنان نیز میتوانند کنترل کارها را بهتر به دست بگیرند. در ادامه امکانات و مزایای هتلهای هوشمند را بررسی میکنیم.
هتل داری هوشمند
هتلهای هوشمند با دسترسی به اینترنت، کنترل همه چیز را سادهتر میکنند. شما میتوانید از یک نقطه و تنها با یک کلیک یا اشاره به همه چیز دسترسی داشته باشید. ابزار با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و با ارسال و دریافت دادهها، دستورات را اجرا میکنند. کنترل روشنایی اتاق، تلوزیون، تلفن و … از سادهترین امکانات هتلهای هوشمند میباشد.
هتلهای هوشمند چه ویژگیهایی دارند؟
در ادامه ویژگی هتلهای هوشمند را بررسی میکنیم و شرح میدهیم که هتل داری هوشمند چگونه آسایش بیشتری را برای مهمانان و کارکنانش فراهم میکند.
بالا رفتن سطح امنیت
هتل داری هوشمند این امکان را به شما میدهد که بتوانید همه چیز را تحت نظر بگیرید. این گونه میتوانید امنیت هتل را در سطح پیشرفته فراهم کنید. سرقت اموال، دخالت دستی و … از مواردی هستند که در این هتلها کمتر دیده میشوند و تقریبا غیرممکن هستند.
کانسیرج هوشمند
وظیفه کانسیرج در هتلها این است که نیازهای مهمانان را بررسی کند و در اسرع وقت آنها را فراهم کند. برای مثال مهمانان میخواهند به نزدیکترین رستوران باکیفیت اطراف هتل دسترسی داشته باشند؛ این وظیفه کانسیرج است که رستوران مناسب را به آنها معرفی کند. رزرو بلیت هواپیما، معرفی مکانهای دیدنی، تهیه بلیت کنسرت و بسیاری از موارد دیگر به عهده کانسیرج میباشد. معمولا کانسیرج در ایران در تعداد محدودی از هتلهای پنج یا چهار ستاره وجود دارد. مهمترین ویژگی کانسیرج، پیگیری و پاسخگویی سریع است. اگر تعداد مهمانان هتل زیاد شود پاسخگویی سختتر میشود.
در هتلهای هوشمند این امکان به وجود آمده است که کانسیرج به صورت خودکار فعالیت کند. مهمانان میتوانند درخواست خود را بیان کنند و کانسیرج با جستوجو در منابع از پیش تعیین شده و اطلاعاتی که در آن ذخیره شده است در کوتاهترین زمان، درخواست آنها را برآورده میکند.
صرفهجویی در مصرف انرژی
یکی از بهترین مزایای هتلهای هوشمند، کاهش مصرف انرژی است. از آنجایی که سیستم روشنایی، گرمایش، صوتی و تصویری به صورت هوشمند عمل میکنند، عملکرد آنها کاملا مفید بوده و اتلاف انرژی به حداقل میرسد. شاید هوشمندسازی این ابزارها هزینهبر باشد اما در درازمدت تمامی این هزینهها جبران شده و حتی پس از مدتی به سود میرسید.
سرگرمی بیشتر
این امکانات که در جهت هوشمندسازی هتل در اختیار مهمانان قرار میگیرند، نیازها و سلایق مهمان را در نظر گرفته و با بررسی آنها برنامههای مرتبط به علاقیاتشان را در اختیار آنها میگذارند.
این موارد تنها بخشی از ویژگیهای این هتلها هستند. برای هتل داری هوشمند در قدم اول لازم است که بخشهای مختلف هتل را هوشمندسازی کنید. قسمت ورودی و خروجی هتل، اتاقها و سوئیتها، رستوران، قسمت پذیرش و … . خوب است امکان رزرو اتاق و سوئیت به صورت آنلاین را فراهم کنید. در حال حاضر هتلهای هوشمند زیادی در ایران ساخته نشدهاند اما در صورت اجرا میتوانند مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیرند.