طرفداران اینترنت اشیا روز به روز بیشتر شده و فعالیت در این زمینه گستردهتر میشود. یکی از تاثیرات مثبت اینترنت اشیا بر در زندگی عموم مردم، راحتتر شدن تجارت الکترونیک میباشد. تجارت الکترونیک در گذشته میتوانست یک امتیاز مثبت برای کسب و کارها باشد اما این روزها شرایط بسیار تغییر کرده است. با پیدایش ویروس کووید ۱۹ و تحت تاثیر قرار گرفتن شیوه زندگی مردم، تجارت الکترونیک به یکی از الزامات هر کسب و کاری تبدیل شده است. در ادامه این مطلب از IoTmap به بررسی تاثیر اینترنت اشیا در بازاریابی و تجارت الکترونیک میپردازیم.
تجارت الکترونیک چیست؟
پیش از بررسی ارتباط اینترنت اشیا و تجارت الکترونیک، خوب است نگاهی به تجارت الکترونیک و مزایای آن بیندازیم. در واقع به انجام معاملات تجاری به صورت الکترونیک و با استفاده از ابزارهای الکترونیک، تجارت الکترونیک میگویند. دسترسی راحت به تلفنهای هوشمند، لپتاپ و مهمترین مورد یعنی اینترنت سبب گسترش این شیوهی انجام معاملات شده است. تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب و کارها مزایای زیادی را به همراه داشته است. از مهمترین این مزایا برای مشتریان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- صرفه جویی در زمان
- دسترسی آسان در هر زمان و مکان
- وجود طیف گستردهای از محصولات
- امکان مقایسه محصولات و قیمت آنها
- استفاده از تخفیفهای مناسبتی
موارد زیر نیز مزایای این نوع تجارت برای صاحبان کسبوکارها میباشد.
- دسترسی به مشتریان در سراسر کشور
- بالا رفتن میزان فروش
- فعالیت ۲۴ ساعته
بی شک تجارت الکترونیک، معایبی را نیز به همراه داشته است. یکی از این معایب، عدم ارتباط مستقیم با مشتریان است. این مسئله شناخت عمده مشتریان را سختتر میکند. اینجاست که اینترنت اشیا میتواند تاثیر خود را در این زمینه نشان دهد.
نقش اینترنت اشیا در بازاریابی و تجارت الکترونیک
هدف مشترک IoT و تجارت الکترونیک، ایجاد بهینهترین روش برای پیش بردن فعالیتها در هر زمینه است. صرفه جویی در زمان و دسترسی ساده، چیزی است که اینترنت اشیا با ورود به عرصههای مختلف به وجود میآورد. همانطور که گفته شد شناخت مشتریان در تجارت الکترونیک مقداری دشوار است. این گونه در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز با مشکل مواجه میشویم؛ چراکه شناخت مشتریان یکی از مهمترین اصول بازاریابی میباشد. البته پیشبینی رفتار مشتری تا حدودی به کمک Big Data انجام میشود اما دستگاههایی که به اینترنت متصل هستند میتوانند این کار را به نحو احسن انجام دهند. ترکیب اینترنت اشیا و Big Data چیزی است که در صنعت تجارت الکترونیک میتواند بهترین نتیجه را به صاحبان کسب و کارها نشان دهد.
اینترنت اشیا در حوزه زیرساخت، تعمیرات، وارانتی و سرقت، شیوه پرداخت، شخصیسازی با استفاده از Big Data و … بیشترین نقش را داشته است. همه این موارد بخشی از تغییراتی است که با ورود اینترنت اشیا به دنیای تجارتهای آنلاین به وجود میآید. نمیتوان تاثیرات بزرگ و مثبت IoT را در این زمینه دستکم گرفت.
از آنجایی که تجارت الکترونیک بر پایه تجارت الکترونیک سنتی بنا شده است، ممکن است برای ترکیب شدن با اینترنت اشیا مشکلاتی پدید آید. برای نمونه میتوان به ظرفیت کم و ضعیف زیرساخت های شبکه اشاره کرد. البته نقش بهسزایی که اینترنت اشیا در بازاریابی و تجارت الکترونیک دارد غیرقابل انکار است و به همین علت توسعه دادن شبکهها به امری ضروری تبدیل شده است.