اینترنت اشیا دارای کاربرد های گسترده ای بوده و بسیار وسیع می باشد ، که سبب ایجاد ارتباط بین انسان ها با اشیا و اشیا با یکدیگر می شود . در واقع با استفاده از اینترنت اشیا تمام لوازم و اشیا ، هوشمند خواهند شد . در بخش های قبلی به شرح اینترنت اشیا و کاربرد ها و مزایای اینترنت اشیا پرداختیم . در این مقاله نیز به بررسی اینترنت اشیا در مخابرات می پردازیم .
اینترنت اشیا در مخابرات
در حال حاضر غول های مخابراتی آمریکا و سوئد ، در حال همکاری برای اینترنت اشیا می باشند . معاون ارشد شرکت آمریکایی اسپرینت ، در یک مصاحبه اعلام نموده است ، که این شرکت با اپراتور سوئدی اریکسون همکاری می نماید ، که هم به توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت (۵G ) بپردازند و هم شبکه اینترنت اشیا را برقرار نمایند .
این معاون گفته است که ، شرکت ما و شرکت اریکسون اینترنت اشیا را با تخصص اریکسون ادغام نموده و در تلاش می باشیم ، که فناوری هایی ازقبیل شهر هوشمند ، اینترنت اشیا ، روباتیک و … را گسترش دهیم .
جنگ ۵G
برتری در تکنولوژی ۵G بسیار مهم است و آینده ارتباطات را رقم خواهد زد به خصوص در مورد اینترنت اشیا این اهمیت دو چندان می شود شاید بتوان گفت بدون تکنولوژی ۵G اینترنت اشیا در حد حرف باقی خواهد ماند و برتری در اینترنت اشیا یعنی برتری در اطلاعات که بهای آن از نفت هم بالاتر رفته است با این اوصاف جنگ ۵G کاملا منطقی به نظر می رسد جنگی که گوشه ای از آن را بین چین و آمریکا شاهدیم که در مورد محدودیتهای ایجاد شده برای شرکت هواوی چین نمود پیدا کرد.
گوشی هوشمند
در شرکت های مخابراتی ، تولید شدن موبایل های هوشمند ، سبب حرکت به سمت اینترنت اشیا گردید . مطابق نظرسنجی فوربس ، تقریبا نصف شرکت های ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا در زمینه اینترنت اشیا و حوزه های کلیدی آن فعالیت نموده و یا در فعالیت های که انجام می دهند ، اینترنت اشیا را هم جای داده اند . می توان گفت ، تولید گوشی های همراه هوشمند ، سبب ایجاد یک تحول نسبتا بزرگ در شرکت های مخابراتی شده است .
پر استفاده ترین محصولاتی که در شرکت های مخابرات و ارتباطات استفاده می شوند ، گوشی های موبایل و ابزار های صوتی می باشند . همچنین اغلب تلاش ها در شرکت های مخابرات ، جهت افزایش میزان بهره وری کارمندان صورت می گیرد .
تقریبا بیشتر از یک سوم از شرکت های ارتباطات ، تلاش می کنند از تجزیه و تحلیل های کامپیوتری استفاده نمایند ، که بدین طریق قادر باشند ، هم رفتار مشتری و هم قابلیت سوددهی دارایی ها را پیش بینی نمایند .