با پیشرفت علم و تکنولوژی، مدل کسب و کارها از شیوه سنتی و ثبت دفتری به شیوه دیجیتالی تغییر کرده است. در یک کسب و کار دیجیتالی، تمامی فعالیتها در فضای دیجیتال و به صورت آنلاین صورت میگیرد. درواقع صاحبان کسب و کار با استفاده از اینترنت اشیا و دادهها سعی در بهبود دیجیتالسازی کسب و کار خود دارند.
اینترنت اشیا چیست؟
اینترنت اشیا (به اختصار IOT و مخفف کلمهی Internet Of Things) به تمامی دستگاههای اشاره دارد که قادر هستند بدون دخالت انسان، تبادل و یا اشتراک اطلاعات با کاربر یا سایر دستگاهها داشته باشند. به بیان دیگر؛ هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، بخشی از اینترنت اشیا محسوب میشود. اینترنت اشیا این امکان را به صاحبان کسب و کار میدهد که بر تمامی بخشها نظارت کامل داشته باشند.
اهمیت کلان دادهها در کسب و کار
دادهها و اطلاعات، قسمت مهم تمامی کسب و کارها هستند. منظور از دادهها، نوعی اطلاعات خام و دستکاری نشده است و کلان داده (Big Data) عبارتی است که برای حجم زیادی از دادهها به کار میرود. حجم، تنوع، سرعت و صحیح بودن از مشخصات کلان داده است.
جمعآوری، ذخیره، پردازش و استفاده از کلان دادهها به روش سنتی بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. به همین دلیل است که اینترنت اشیا به کمک کسب و کارها میآید تا این فرآیند را برای مدیران راحت کند. با فراگیری اینترنت اشیا، الگوریتمهای دادهکاوی برای کمک به مشکلات کسب و کارها در حال توسعه هستند.
دیجیتالسازی کسب و کارها
دیجیتالی شدن به معنای فرایند تبدیل آنالوگ به دیجیتال است و به بهینهسازی داخلی فرآیندها اشاره دارد که منجر به کاهش هزینهها میشود. دیجیتالسازی به استفاده از فناوریها و دادههای دیجیتالی برای تأثیر بر نحوهء انجام کار، تغییر نحوهء تعامل مشتریان و شرکتها و ایجاد جریانهای درآمد جدید است.
استراتژیهای دیجیتالی سازی کسب و کارها
در استراتژی دیجیتال به دو موضوع مهم چشمانداز خارجی و ارزیابی داخلی پرداخته میشود که در سه مرحله مطرح میشود.
- تحلیل خارجی برای چشمانداز بازار
- ارزیابی قابلیتهای داخلی برای دیجیتالی سازی
- استراتژی یکپارچهء دیجیتال در سطح سازمانی
در سازمانهایی که در حال حاضر اقدام به دیجیتال سازی کردهاند، تنها فرآیندی که کل سازمان را در بربگیرد، موفق میشود. سازمانها باید اولویتها را مشخص کرده و به کارکنان خود مسئولیتهای مشخصی بدهند.
اینترنت اشیا و کلان دادهها
با توجه به آنچه گفته شد اکنون ارتباط اینترنت اشیا و کلاندادهها قابل درکتر هستند. درواقع اینترنت اشیا با کلاندادهها عجین شدهاند. میلیاردها شیء که به هم و به اینترنت متصل هستند، توانایی جمعآوری دادههای مورد نیاز کسب و کار و سازمانها را دارند. اینترنت اشیا قادر است این دادهها را متناسب با نیاز مدیران دادهکاوی و تحلیل کرده و به اطلاعات مفید برای مسیر دیجیتالی سازی تبدیل کند.
هواپیماهای بدون سرنشین، بهداشت و سلامت، هوشمندسازی شهری، گردشگری و هزاران مثال دیگر از جمله کسب و کارهایی هستند که اینترنت اشیا و کلاندادهها با کمک هم در گذر زمان آنها را به سمت دیجیتالیسازی سوق داده است.