امروزه تقریبا می توان گفت که پارکینگ های هوشمند به بخش مهمی از شهر ها تبدیل شده اند. روز به روز بر تعداد خودرو هایی که در شهرها تردد می کنند افزوده می شود و در نتیجه نیاز است تا یک سیستم تشخیص خودرویی در پارکینگ هوشمند ، روان سازی عمل پارک کردن را در این مکان ها انجام دهد.
سنسور های مورد استفاده پارکینگ های هوشمند
برای کنترل پارکینگ های هوشمند راه حل هایی مطرح و به دنبال آن وسایلی نیز طراحی شده است تا بتوان به شکل آسان تری کنترل پارکینگ را انجام داد. در حال حاضر سنسور های متصل به هم توانسته اند کمک های بسیاری در این راه بکنند. سیستم هدایت هوشمند بر اساس داده هایی که سنسور ها ارسال می کنند می تواند تعداد فضای خالی و حتی محل های آن ها را تشخیص داده و متناسب با آن فعالیت کند. در حال حاضر دو نوع کلی از سنسور ها مورد استفاده پارکینگ های هوشمند قرار می گیرند. سنسورهای اولتراساند و مگنتیک نام های این دو دسته پر طرفدار می باشند. IOTMAP شرحی کوتاه از چگونگی کارکرد این سنسور ها را برایتان تهیه کرده است.
سیستم تشخیص خودرویی در پارکینگ هوشمند به کمک Ultrasound Sensors
این شاخه از سنسور ها غالبا برای فضا های داخلی ساختمان ها و پارکینگ ها استفاده می شوند. شیوه ی کارکرد اولتراساندها شباهت زیادی به سنسور های سونوگرافی دارد. با ارسال موج های صوتی که فراتر از بازه ی شنوایی انسان ها می باشد، بین ۲۵ تا ۵۰ کیلوهرتز می تواند وجود یا عدم وجود خودرو در محدوده ی خود را تشخیص دهد. سپس این پیام که توسط سیستم تشخیص خودرویی در پارکینگ هوشمند تشخیص داده شده است از طریق سیم های رشته ای و یا به کمک شبکه بی سیم به سیستم منتقل می شوند تا بتواند از آن برای کنترل پارکینگ استفاده کند.
Magnetic Sensors
تامین انرژی سنسور های مغناطیسی به کمک باتری انجام می شود و بیش تر استفاده از آن در خیابان ها می باشد. قدرت تشخیص این سنسور ها در بازه ی ۱۲۰۰μT – تا ۱۲۰۰μT+ می باشد. μT واحدی برای اندازه گیری میدان مغناطیسی است که یک کمیت بسیار کوچک می باشد. شیوه ی نصب این قبیل سنسور ها به صورت دفن شده در زیر زمین است تا بتوانداز این طریق وجود خودرو را تشخیص دهد.
پس از این که خودرویی در محل پارکینگ توقف کرد، سیستم تشخیص خودرویی این اطلاعات را توسط امواجی در بازه ی ۱/۵۶۳ تا ۸۰۰ هرتز برای سیستم مرکزی ارسال می کند. تفاوت بازه ی این امواج برای این است که اطلاعات هر جای پارک با دیگری تداخل نداشته باشد و به صورت درست ارسال شوند. از آن جایی که این سنسور ها در فضای باز خیابان ها و در زیر زمین تعبیه شده اند لازم است تحمل حرارتی مناسبی داشته باشند تا در فصل های زمستان و یا تابستان به آن ها آسیبی نرسد. از این رو طراحی آن ها به شکلی است که دمای منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۸۵ درجه را بدون این که در کارشان اختلالی به وجود آید می توانند تحمل کنند.
در کنار این سیستم تشخیص خودرویی در پارکینگ هوشمند، تکنولوژی های دیگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند. دوربین های نظارت تصویری و تصاویر ویدئویی نیز می توانند یکی از راه های کنترل پارکینگ های هوشمند باشد.
به کمک این ابزار ها می توان شماره پلاک، کارت مخصوص پارکینگ و یا دیگر موارد را بررسی کرد و تردد خودرو را زیر نظر گرفت.