IoT Wearable چیست؟
تکنولوژی IoT پوشیدنی(لباس هوشمند متصل به IOT) تبدیل به یک موضوع به شدت داغ شده ، که بخش عظیم آن به این دلیل هست که پیش بینی های رشد برای پوشیدنی ها بسیار بالاست. برای مثال، پیش بینی می شود که پوشیدنی های IDTechEx از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد.
بسیاری از پوشیدنی ها، دستگاه هایی الکترونیکی مثل ساعت ها و بند های تناسب اندام هستند که به عنوان لوازم جانبی برای تلفن همراه عمل می کنند. اما با افق جدیدی که در تکنولوژی اینترنت اشیا دیده می شود ، اینترنت اشیا پوشیدنی (IOTW) به عنوان مد، و به شکل پوشاک، کفش و لوازم جانبی دیگر وارد صنعت پوشاک خواهد شد.
در واقع، یک نظرسنجی اخیر توسط انجمن جهانی اقتصاد (WEF) نشان از این می دهد که ۹۲٫۱ درصد از رهبران شرکت های بزرگ معتقدند ۱۰ درصد از مردم تا سال ۲۰۲۵ لباس های متصل به اینترنت خواهند داشت و ۸۵٫۵ درصد از آنها معتقدند که ۱۰ درصد از عینک های اینترنتی، به اینترنت متصل خواهند شد.
مد جدیدی در لباس های هوشمند که با RFID-NFC تعریف می شود
ایده لباس هوشمند ممکن است نسبتا جدید باشد، اما واقعیت این است که مد و الکترونیک بعنوان بخشی از زنجیره عرضه شده اند. در حال حاضر، به عنوان تگ RFID ها را به عنوان موارد مد – که در قالب یک تگ کاغذی آویزان شده اند، برچسب تزیین شده به یک یقه، یک دکمه بر روی یک آستین یا یک تگ دوام بر روی یک کفش پوشیده می شود – مجوز دادن اقلام مد به هر کسی، از جمله مصرف کنندگان، تعامل می کند.
جاذبه NFC
فناوری (Near Field Communication) NFC ، یک پروتکل مشخص در داخل RFID، در مورد آیتم های مد مورد استفاده شده قرار می گیرد. این دستگاه در هر چند سانتی متر قابل استفاده است و در هنگام ترکیب با نرم افزار ابری قابل اتصال، راه های جدیدی برای ایجاد مارک ها و مصرف کنندگان برای برقراری ارتباط ایجاد می کند.
NFC یک هویت منحصر به فرد و غیر قابل انتقال برای هر آیتم می دهد و مارک ها را قادر می سازد خدمات ارزش افزوده ای را که به رشد درآمد و وفاداری کمک می کند، و همچنین به جمع آوری اطلاعات مشتریان می پردازد.
چهارمحوری که NFC می تواند به مارک ها کمک کند
-
اعتبار سنجی و تقلبی نبودن.
تحقیقات نشان می دهد که تا ۱۰ درصد از لباس های لوکس، ۲۰ درصد از لباس های ورزشی و ۳۰ درصد از عینک های آفتابی، امروزه تقلبی هستند. با خدمات NFC و تأیید هویت تلفن همراه، مصرفکنندگان می توانند مطمئن باشند که محصولات واقعی را خریداری می کنند،و در عین حال مارک ها(برند ها) و خرده فروشان می توانند از تلفات درآمد جلوگیری کرده و از شهرت خود محافظت کنند.
-
محتوای دیجیتال حساس به متن.
NFC می تواند محتوای دیجیتال و خدمات مربوط به محصول را با توجه به نیازهای خرید در زمان واقعی ارائه دهد تا انگیزه خریدار را در محل افزایش دهد. جزئیات مفید مانند انتخاب رنگ یا اندازه، بررسی ها، تغذیه های اجتماعی و دید در مورد سهام، می تواند تصمیم خریدار را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.
-
خدمات پس از فروش.
NFC می تواند خدمات پس از فروش را کاملا بهبود ببخشد، با دسترسی آسان به خدمات مشتری، برنامه های کاربردی و ابزارهای نام تجاری منحصر به فرد یا پاداش های شخصی.
-
اطلاعات مشتری.
برنامه های مبتنی بر ابر (Cloud)و مبتنی بر NFC می توانند تمام تعاملات را به صورت برچسب برای اطلاعات بازار اضافه کنند. بنابراین، صاحبان برند ها و فروشندگان می توانند، با توجه به قانون حفظ حریم خصوصی،به جمع آوری اطلاعات ارزشمند در مورد هویت ، منافع و عادات مشتری بپردازد .