با پیشرفت های متعدد که در صنعت خودرو سازی صورت گرفته از دهه های نود نقل و انتقالات را متحول کرده و ما با شیوه جدیدی از سبک رانندگی روبه رو هستیم. حتی این پیشرفت منجر به پدیدار آمدن قوانین در این حوزه شده ، البته با توجه به نوع تکنولوژی بکار رفته ، قوانین متفاوتی وجود دارد. سیستم های رانندگی خودکار در سالیان اخیر پیشرفتهای بسیاری نموده اند. در این پست به بررسی نسل های مختلف این خودروها می پردازیم.
مراحل پیشرفت سیستم های رانندگی خودران
- در طبقه اول از این نوع ماشین ها تمامی فاکتور ها تحت کنترل راننده می باشد ، مانند ترمز و گاز و غیره
- در طبقه بندی بعدی می توان به سری ماشین های hands-on اشاره کرد ، که در کنار کلیه فعالیت های راننده سیستم کنترل کننده کروز برای سرعت و یا سیستم کمک به حرکت در میان خطوط ولی همچنان مسئولیت و کنترل کننده اصلی بدست راننده می باشد، و در کنار آن سیستم خوردو به iot متصل می باشد.
- در طبقه سوم همان طور که انتظار می رود، بیشتر عملیات کنترلی بدست اینترنت اشیا صورت می گیرد ، و فقط از جمله وضایف راننده توجه کامل به هدایت ماشین و فرمان رانندگی می باشد. اما در این دسته بندی هم خودروهایی قرار دارند ،که نیاز به توجه کامل به فرمان از سوی راننده نمی باشد ، و در اینجا اینترنت اشیا جهت چک نمودن چشم کاربر به مسیر حرکت می باشد، تا از بروز فاجعه جلوگیری کند.
- شاید تا اینجای کار نظارت و کنترل اصلی بدست راننده بوده باشد ، اما در این سطح از تکنولوژی اینترنت اشیا برای خودرو های خودران کلیه فرایند از لحظه حرکت تا ایست کامل بدست iot خودرو می باشد ، و در موارد خاص و مورد نیاز کاربر توانایی کنترل به صورت شخصی را دارد.
- در این طبقه دیگر تعاریف تغیر می کنند ، و سیستم رانندگی به کل از حالت سنتی خود به حالت کاملا خودکار تبدیل شده و مفهوم راننده به مفهوم مسافر تغییر می کند . و امروزه این طرح را فقط در اروپا به صورت پررنگ مشاهده می کنیم و در آینده ای نزدیک در سراسر جهان شاهد آن خواهیم بود.
هرچند که در طی این مسیر رویا ها به حقیقت تبدیل شده و حمل و نقل هوشمند روز به روز در حال تحول و دگرگونی می باشد و به زودی شاهد خودرو هایی که راننده می تواند به راحتی در آن استراحت کند و حتی بخوابد می باشیم، اما کلیه فرایند ها زمان بر و نیازمند تکنولوژی بهتری دارد.