اینترنت اشیا دارای کاربرد های بسیار گسترده ای در صنایع مختلف می باشد ، اینترنت اشیا می تواند در بازاریابی نیز تاثیر بسیار خوبی بگذراد . به همین جهت ما تصمیم گرفتیم در این مقاله کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی را معرفی نماییم .
بازاریابی یکی از محور های اصلی در تولید و فروش محصولات می باشد . در خیلی از بخش ها کالا های باکیفیتی تولید می شوند ، اما به دلیل عدم تبلیغات صحیح و بازاریابی نامناسب ، فروش مناسب را ندارند . به علاوه پیشرفت تکنولوژی و تغییر نوع زندگی افراد ، کسب و کار های و کوچک هم تحت تاثیر تغییرات دیجیتالی قرار گرفته اند .
نقش اینترنت اشیا در بازاریابی
اینترنت اشیا در صنعت تبلیغات و بازاریابی به صورتی عمل می کند ، که سبب ارسال پیام های تبلیغاتی کسب و کار های مختلف از طریق وای فای یا بلوتوث به کاربرانی که در مجاورت آن ها قرار دارند ، می شود . بدین طریق مشتری بیشتر به سمت کسب و کار مورد نظر جذب می شود . به عنوان مثال هنگامی که افراد زیادی در یک کنفرانس یا یک نمایشگاه جمع هستند ، ارسال یک پیام تبلیغاتی مجاورتی به افراد حاضر در نمایشگاه ، تاثیر به سزایی در رونق کسب و کار مورد نظر دارد .
نحوه ارسال تبلیغات مجاورتی
یکی از روش های تبلیغات مجاورتی ، استفاده از وای فای در فرودگاه ها می باشد . بدین طریق هنگامی که فرد در فرودگاه به یک کانکشن متصل می شود ، پیام های تبلیغاتی کسب و کار های فرودگاه مورد نظر ، به صورت مستقیم از طریق مرورگر وب برای فرد ارسال خواهند شد .
همچنین با استفاده از سیستم های بازاریابی پیام های متنی ، این امکان فراهم می شود که افرادی که در یک مکان جغرافیایی خاص قرار دارند ، شناسایی شده و برای آن ها پیام تبلیغاتی ارسال گردد . به عنوان مثال یک فروشگاه صنایع دستی در همدان با استفاده از این روش ، برای تمام افرادی که در همدان ساکن هستند و مسافرانی که از شهر های دیگر به شهر همدان آمده اند ، یک پیام تبلیغاتی می فرستد . بدین طریق قطعا مسافران ترغیب می شوند که از آن فروشگاه بازدید نمایند . اینجاست که کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی آشکار می شود .
از دیگر روش های تبلیغات مجاورتی می توان به استفاده از NFC ، استفاده از سیستم های بازاریابی پیام های متنی ، استفاده از بلوتوث و … اشاره نمود .
با وجود گوشی های هوشمند و فضای مجازی ، بازاریابان کمتر به دنبال تبلیغات بیلبوردی و تلوزیونی رفته و دیگر برای تبلیغات خود محدودیت زمانی و مکانی نخواهد داشت . چراکه با استفاده از گوشی های هوشمند و فضای مجازی ، ارائه تبلیغات به صورت گسترده و طی ۲۴ ساعت شبانه روز امکانپذیر می باشد .