همانگونه که در مقالههای دیگر سایت ملاحظه کردهاید ، اینترنت اشیا زندگی بشر را متحول نموده و سبب افزایش امنیت ، افزایش سرعت و همچنین آسان تر شدن فرایند انجام کار ها می شود . یکی از کاربرد های اینترنت اشیا در صنعت بانکداری می باشد ، بنابراین ما در این مقاله به بررسی کاربرد اینترنت اشیا در بانکداری می پردازیم .
اینترنت اشیا و بانکداری
اینترنت اشیا کاربرد فراوانی در بانکداری داشته ، که پرداخت های خودکار و تراکنش های M2M ازجمله این کاربرد ها می باشند . اما در حالت کلی کاربرد اینترنت اشیا در بانکداری به دو بخش تقسیم می شود : ۱ . بهینه سازی عملیات ، ۲٫ بهبود تجربه مشتری
بهینه سازی عملیات بانکی با کمک اینترنت اشیا
ایزار ها و دستگاه های متصل به اینترنت ، به منظور افزایش بهره وری و همچنین بهینه سازی فرایند ها استفاده می شوند . حال در صنعت بانکداری ، ابزار هایی وجود دارند که به صورت خودکار و یا پایش ، تعدادی از عملیات بانکداری را انجام می دهند . به عنوان مثال در صنعت بانکداری با استفاده از ساعت های هوشمند تراکنش ها اطلاع رسانی می شوند ، پرداخت های خرد به صورت خودکار صورت می گیرند ، دستگاه های خودپرداز ، خودرو های پول رسان و شعب بانک به صورت خودکار کنترل شده و امنیت آن ها برقرار می شود ، رفتار و تردد کارکنان بانک کنترل می شود ، املاک و دارایی هایی که در وثیقه بانک ها می باشند کنترل می شوند ، درصورت تقلب در کارت های اعتباری ، آن ها شناسایی شده و کشف می شوند .
بهبود تجربه مشتری بانک با کمک اینترنت اشیا
دستگاه های اینترنت اشیا اغلب برای بهبود تجربه مشتریان تولید می شوند . دستگاه هایی که به شبکه اینترنت اشیا متصل هستند ، می توانند به صورت لحظه ای از نحوه زندگی و فعالیت های مشتریان را جمع آوری نموده و با توجه به سبک زندگی مشتری و شرایط او ، سرویس های خاصی را برای مشتری طراحی و ارائه نمایند . ازجمله کاربرد های عمومی اینترنت اشیا در بانک ها می توان به ، سیستم های نوبت دهی هوشمند ، شناسایی افراد در هنگام ورود به شعبه موردنظر ، تشخیص چهره مشتریان ، ارائه خدمات و محصولات مطابق با نیاز مشتری ، قبل از درخواست مشتری و … اشاره نمود .
نمونه هایی از اینترنت اشیا در صنعت بانکداری
بانک آمریکا با استفاده از پروژه ای که توسط دانشگاه MIT طراحی و تولید شد ، به بررسی و کنترل رفتار کارمندان بانک خود در برخورد با مشتریان پرداخت . در این پروژه با استفاده از سنسور های هوشمند ، صدای کارمندان و لحن بیان آن ها در هنگام صحبت با مشتری ضبط شده ، فاصله کارمند تا مشتری بررسی شده و عملکرد مشتری و کارمند بررسی می شود . با اجرای این پروژه میزان رضایت مشتریان بانک تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند .
بانک ترکیه نیز با استفاده از دستگاه بیکن که توسط شرکت بلش طراحی و تولید شده است ، رفتار مشتریان را به صورت لحظه ای شناسایی نموده و هنگامی که مشتری به فضای سرویس دهی وارد می شود . خدمات مخصوص و متناسب با مشتری را به صورت پیشدستانه به او ارائه می کند . با استفاده از این فناوری ، یک تجربه جدید برای مشتریان در هنگام دریافت خدمات به وجود می آید .