اینترنت اشیا پتانسیل بالای دارد. قابلیت به کارگیری آن در تمام زمینه ها است. میتوان از اینترنت اشیا در زمینه بازاریابی استفاده نمود. در بازاریابی سنتی تمرکز بیشتر بر روی سودهای نامتعارف است. مانند: کلاهبرداری در قیمت گذاری، کیفیت محصول و وعده های دروغین به مشتری جهت فروش محصول است. بازاریابی با استفاده از اینترنت اشیا، موجب شکل گیری بازاریابی هوشمند و بهبود شاخص “نرخ بازگشت سرمایه(ROI) ” می شود.
روش های بهبود نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی اینترنت اشیا
- مبادله ساده اطلاعات فروش در بازاریابی
با توجه به اهمیت اطلاعات فروش مانند: کجا، چگونه و چه چیز. یک کالا به فروش رسیده و خریدار چگونه آن را بدست آورده میتوان در میان رقبای خود تبدیل به شرکت بهتری شد. با استفاده از اینترنت اشیا و دستگاههای هوشمند متصل به آن این اطلاعات در زمان واقعی و بدون دخالت و حضور متخصصین حوزه فناوری اطلاعات در اختیار داشت. با استفاده از آنها می توانید بهترین استراتژی بازاریابی را انجام دهید.
- مدیریت کردن ارتباط با مشتری (CRM)
زمانی که صحبت از اعتماد و مدیریت ارتباط با مشتری به میان می آید. تجزیه و تحلیل کردن مشتری در لحظه برای بازاریابان با اینترنت اشیا ساده میشود. از آنجا که ایجاد زنجیره تقاضا در مشتری طولانی است. آگاهی از تصمیمات آتی مشتری برای خریدهای بعدی بسیار مهم است. زیرا با دانستن این سنجه مهم می توان شرایط را برای خریدهای بعدی مشتری فراهم نمود.
- به روز بودن دستگاه ها در اینترنت اشیا
یکی از مزیت های اینترنت اشیا، تشخیص خرابی دستگاهها و کوتاه کردن زمان تعمیر و پشتیبانی و فنی آنهاست. اتصال دستگاهها به اینترنت، باعث می شود که عمر مفید دستگاه و خرابی های آنها در کمترین زمان مشخص و اصلاح شود. و باعث کاهش توقف خط تولید و افزایش آمادگی محصول برای فروش باشد.
- بازاریابی در شبکه های اجتماعی
زمانی که شبکه های اجتماعی برای عموم جامعه در دسترس قرار گرفت. تصور بازاریابی از این شبکه ها برای بازاریابها قابل درک نبود. ولی حضور بازاریابان برندها و فروش حداقل ۶ساعته آنها در در شبکه های اجتماعی، نشان دهنده اهمیت مشتریان فراوانی است که در این شبکه ها وجود دارند؛ و می توان بازاریابی را انجام داد.
- تغییر تبلیغات با تکتولوژی اینترنت اشیا
با بستر به وجود آمده توسط شبکه های اجتماعی و فضاهای دیگر شیوه تبلیغات نیز به نوبه خود تغییر کرده است. دیگر تبلیغات بنری، بیلبوردی و تلویزیونی شیوه های بازاریابی به شمار نمی آیند. بلکه تعداد بی شمار دستگاه های هوشمند که از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده میکنند. چهره بازاریابی مخصوصا تبلیغات را تغییر دادند.