با رشد و پیشرفت پدیده اینترنت اشیاء (Internet of Things (IoT به همان میزان که مزایا وفوائد آن را شاهد هستیم، مشکلاتی هم برای ایجاد هر نوع کسب و کار را نیز میبینیم. در این مقاله سعی داریم ایجاد ارزش کسب و کار با استفاده از اینترنت اشیاء را برای شما تشریح کنیم. در دنیای امروز با تکمیل کردن چارچوبهای موجود و آسانکردن نمونههای پیادهشدهی کسبوکارهای قابل دسترس، این امر کافی نخواهد بود و لازم است که با توجه به فناوریها و تکنولوژی های روز دنیا این خلق ارزش انجام شود.
شرکتهای مرتبط با این حوزه، این روزها برای استفاده بهتر از فرصتهای جدید بر پایه ابر (cloud-based)، احتیاج به یک نظارت کلی در اصول مرتبط با ارزشآفرینی (value creation) و تکرار ارزش (value capture) در تجارت خود دارند.
خلق و ایجاد ارزش جزء ارکان اصلی هر کسبوکاری میباشد. ارزشآفرینی مجموعه اعمال و فعالیتهایی میباشد که نتیجه آن از یک طرف به با ارزش شدن محصول یا سرویسدهی به مشتریان و از طرف دیگر باعث علاقه و حس خوب بیشتر مشتریان برای خرید کالا یا خدمات شرکت و یا سازمان میشود.
ارزشآفرینی شرکتها در گذشته
در زمان گذشته، تعریف ارزشآفرینی در شرکتهای سنتی و قدیمی پیدا کردن نیازهای ثابت مشتری و ساخت راه حل های مناسب و درست مهندسی شده بود. بنابراین به جای رقابت که منجر به پیشرفت میشود، جنگ بین ویژگیها و امکانات کالاها و خدمات را گرفته بود.
ارزشآفرینی شرکتها در دنیای امروز
اما امروزه در دنیایی که بههم متصل شده، کالاها و خدمات دیگر به این راحتی و آسانی از دور خارج شدنی نیستند. با توجه به سیستمهای بهروزرسانی جدید (مثلا پیامهای برنامههای کاربردی تلفنهای همراه هوشمند و رایانهها (نوتیفیکیشنها)، ایمیل و …) امکانات و ویژگیهای جدید محصولات یا خدمات مختلف بهطور منظم قابلیت ارسال به مشتریان و استفادهکنندگان آن خدمات و کالاها هشتند (مثلا ابزارها و امکانات جدید نرمافزارهای اسمارتفون شما که گاهی با یک پیغام برای شما ارسال میگردند).
قابلیت ردیابی و پیگیری و رصد محصولات و خدمات در حال استفاده، امکان پاسخ و راهکار مناسب به رفتارهای مخاطبان را فراهم میآورد. البته امروز، محصولاتی که قابلیت اتصال و شبکهشدن به محصولات دیگر را دارند صاحبان کسبوکار را به سمت تحلیلهای تازه و خدماتی نوینتر، با هدف پیشبینیهای اثربخش، بهینه ساختن فرآیند و تجربیات خدمات به مشتری جهت میدهند. انواع متنوعی از محصولات مصرفی و خدماتی، به طور مثال از ترموستاتهای هوشمند شرکت نست (Nest) گرفته تا لامپهای هوشمند فیلیپس، امکانات و شرایط جدیدی را برای ارزشآفرینی با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء روشن میکند.
نوع مدلهای کسبوکار نقش مهمی را در خلق و ایجاد ارزش دارند. در دنیای امروز شما با استفاده از اینترنت اشیاء قادر هستید نوع نگاه یک مشتری به یک تجربه را ببینید، مثلا دقیقا از زمانی که مشتری وارد فروشگاه میشود تا زمانی که آن را انتخاب میکند و میخرد و از آن استفاده میکند تمام آنها قابل رسد و پیگیری هستند که با توجه به بازخورد مشتری و مصرفکننده میتوانید ارزش را براساس خواستهها و نیازهای مشتریان خود ایجاد و یا تغییر دهید تا منجر به تکرار خرید مشتری قدیمی و جذب مشتری جدید شود.
برای ایجاد این فرصت و صحبت و بحثکردن درباره مشکلاتی که هم اکنون بین متخصصین تکنولوژی، طراحان و صاحبان کسب و کار وجود دارد. به تازگی در مایکروسافت اسناد تصویری مختصر و کوتاهی به نام اتصال: سازندگان، که تمایلات فعلی و موجود در حوزه تجربه و تعامل طراحی را مرور و بررسی می کند، منتشر شده است.
تقریبا مشابه با ایجاد ارزش به وسیله تکنولوژی اینترنت اشیاء، متصل شدن به تکنولوژی ابری نیز یک راه جدید در حوزهی بهره برداری و حفظ ارزش در این شاخه، کسب سود و درآمد بیشتر از ارزش خلق شده برای مشتریان ما است.