امروزه ورزش به یکی از بازارهای اصلی هوشمند سازی اشیاء(گجت های متصل) و اینترنت اشیاء تبدیل شده است.
به طور کلی، دو نوع گجت متصل وجود دارد که شامل: گجت های متصل عمومی مثل ساعتهای هوشمند و دستبندهای بررسی فعالیت، و گجت های متصل اختصاصی مانند پدال، راکت و توپها.
چرا استفاده در ورزش؟
استفاده از کجت متصل در ورزش دو هدف اصلی را دنبال میکند، اولین هدف این است که کارایی شخص در ورزش اندازهگیری شود و هدف دیگر افزایش ایمنی و امنیت ورزشکار برای بهره وری بیشتر است.
به همین دلیل هر کدام از برندهای ورزشی استراتژیهای متفاوتی را در پیش گرفتهاند. شرکتهای بزرگ پوشاک ورزشی برای از دست ندادن بازار آینده و همچنین دنیای آینده ای که در پس اینترنت اشیا وجود دارد ، مجبور شدند با اینترنت اشیاء سازگار شوند تا بتوانند همچنان نوآور باقی بمانند.
شرکتهایی مانند Adidas ، Under Armour ، Nike و Puma که به هرکدام نرم افزار ها و گجت های خود را برای گوشی های هوشمند راهی بازار کرده و با شرکت های بزرگ مانند شیائومی و اپل به همکاری برای طراحی محصولات خود در بازار پرداخته که هر کدام از این محصولات با توجه به قابلیت هایشان مزیت رقابتی این شرکتها محسوب میشوند.
از طرفی شرکتهای لوازم جانبی ورزشی مانند Garmin و Polar نیز به طور پیوسته در زمینههای دیگری مانند تناسب اندام، گلف و شنا فعالیت میکنند. آنها همچنین با معرفی دستبندهای متصل خود، حضور خود را در بازار افزایش میدهند.هر چند این حضور برای آنها چالش هایی فراوان به دلیل جنگ پنهانی که بر سر تصاحب بازار ، بوجود می آورد.
برای آن دسته از کسب و کارهایی که بر روی لوازم الکترونیکی مصرفی تمرکز دارند نیز گوشیهای هوشمند دستگاه متصل اصلی باقی مانده اند. این شرکتها برای گسترش حضور در بازار، به شدت به مشارکت با مارکهای اصلی پوشاک نیاز دارند مانندApple که با Nike همکاری تنگاتنگی داشته و یا HTC و Under Armor که جدیدا در این بازار به سراغ همدیگر رفته اند .
دو گروه ایفای نقش کننده اصلی وجود دارد: ارائهدهندگان تکنولوژیهای پوشیدنی و تولیدکنندههای سنسورها. تولیدکنندگان قدیمیتر بازار سعی دارند تا حجم بیشتری از بازار عمومی را تسخیر کنند و جدیدترها بهترین ورزشکاران و افراد حرفهای را هدف گرفتهاند.
با افزایش تعداد برنامههای کاربردی و دستگاههای متصل، غولهای اینترنتی در تلاش هستند تا با ارائهی یک پلتفرم مانند GoogleFit، HealthKit و WatchKit و اپل، اکوسیستمی برای دادههای ورزشی شخصی ایجاد کنند.
در مجموع این بازار همان قدر که دارای پتانسیل بالایی در آینده و حتی هم اکنون هست ، دارای چالش هایی طاقت فرسا هم هست زیرا تمام غول های ورزشی و تکنولوژی در جهان قبل از اینکه شما به فکر ورود به این بازار را داشتنه باشید وارد این بازار شده و سرمایه های هنگفتی را در این راه گذاشته اند، ولی همیشه ثابت شده که ایده نو می تواند هر دشمنی را مخصوصا در بازار های رقابتی شکست دهد.