بکار گیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه یکی از بزرگترین امکانات بکار گرفته شده و در حال ارائه خدمت است. بیمه گران دستگاه های اینترنت اشیا را برای جمع آوری اطلاعات، کاهش خطر، سفارشی کردن ارتباط با مشتریان بکار می گیرند. بهبود کلی تجربه مشتریان در امر بیمه فراهم میکند.
چگونه اینترنت اشیا در صنعت بیمه استفاده می شود؟
هدف تمام شرکت های بیمه ای فروش بیشتر و مناسب تر به مشتریان و علاقه مندان صنعت بیمه است. تکنولوژی های امروز با امکانات تخصصی بیشتر سهم و حجم زیادی برای صاحبان مشاغل بیمه ای به ارمغان آورده اند. به عنوان مثال اینترنت اشیا در صنعت بیمه تحولاتی زیادی را به وجود آورده است. شبکه آشکارساز دود، تراشه های شناسایی فرکانس رادیویی در دامداری ها و دامپروری ها، ایستگاه های آب و هوایی برای بیمه محصولات کشاورزی برای خرده کشاورزان نمونه های از کاربرد اینترنت اشیا در صنعت بیمه می باشد.
میزان ریسک پذیری با استفاده از iot در صنعت بیمه کاهش چشمگیری خواهد داشت. اطلاعات با ارزشی که از دستگاه های متصل به دارایی های بیمه شده بدست می آید. کاهش جمع آوری اطلاعات به صورت دستی و ثبت کاغذی آنها، پرداخت خسارتهای بیمه با بازدهی بالا انجام می شود. دیگر بیمه گذار نیاز به تکمیل فرم های زیاد ندارد و تنها با گرفتن عکس از خسارت و ارسال آن از طریق اپلیکیشن موبایل به بیمه، خسارت خود را دریافت میکند. با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی نموده و نرخ بیمه جداگانه ای برای آنها منظور می کند.
آینده صنعت بیمه با IOT
با استفاده از سنسورها و ابزارهای کارآمد، خطرات قبل از رسیدن به سطح آستانه کاهش می یابد. کاربرد اینترنت اشیا، اطمینان لازم جهت توسعه محصول، صدور مجوز، خرید و فروش،تحول، توزیع و ادعاها و خدمات ارائه شده را دقیقا متناسب با ادعای شرکت های بیمه تضمین می کند.
شرکت های بیمه با استفاده از تکنولوژی IOT چگونگی تعامل با مشتری از طریق داده های خام جهت سودآوری، جمع آوری می کنند. تا مشتریان کم خطرتر خود را با تخفیف و یا با دادن ارزشهای مانند کمک اظطرای در راه، بازیابی وسایل نقلیه، هشدار تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه و … پاداش دهند.
مزایای به کارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه
روش پرداخت خسارت های بیمه در طول چند دهه اخیر تغییر چندانی نکرده است. این امر موجب نارضایتی بیمه شده گان را فراهم آورده است. اینترنت اشیا تحولی را در این صنعت به وجود آورده است و شرکتهای بیمه را مجبور به تغییر فرآیند پرداخت نموده است.
مشتریان بیمه، در زندگی روزمره خود از فناوری موبایل استفاده می کنند. انتظار آنها این است تا شرکتهای بیمه این امکان را برای آنها فراهم آورند تا خدمات بیمه ای خود را با این فناوری انجام دهند. طبق نظر سنجی ها، تنها ۱۵ در صد از مشتریان از خدمات دیجیتال شرکت بیمه گر ابراز رضایت می کنند. در زندگی امروز مشتریان تمایل دارند تا در کوتاهترین زمان به کارشان رسیدگی شود. پرداخت خسارت بیمه ماه ها و هفنه ها به طول می انجامد که موجب نارضایتی مشتریان شده است.
استفاده از اینترنت اشیا در صنعت بیمه باعث افزایش سرعت شده است. این خود موجب افزایش قدرت شرکت های بیمه گردیده است.
مزایای بکارگیری اینترنت اشیا به افزایش سطح رضایت بیمه شده محدود نمی شود. اینترنت اشیا کاهش هزینه های شرکت های بیمه را به همراه دارد. اتوماسیون کردن می تواند هزینه های روند پرداخت خسارت را ۳۰ درصد کاهش دهد. در بسیاری از مواقع این کاهش هزینه به نفع بیمه گذار است. استفاده از سیستم های متصل به اینترنت اشیا در صنعت بیمه باعث کاهش ۲۵ درصدی حق بیمه خواهد شد.