در طی چندین سال اخیر در صنعت اینترنت اشیا، دو تکنولوژی AR و VR در دنیا سروصدای زیادی به پا کردند و این باعث شد تا توجه عموم را به خود جلب کنند. واقعیت مجازی و افزوده در کسب وکار ها رونق خاصی را فراهم آورده اند. چراکه این فناوریها در حوزه دیجیتال در ساخت اپلیکیشنهایی چون Pokémon go برای گوشیهای هوشمند و همچنین در ساخت ویدیوهای ۳۶۰ درجه در هدستهای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه بر اینها، معتبرترین و جهانیترین وبسایتهای معروف در دنیا از جمله آمازون و فیسبوک نیز برای توسعه این دو فناوری مبالغ هنگفتی را در این زمینه سرمایهگذاری کردند.
اما با وجود سرمایهگذاریها و تبلیغات موثری که در این زمینه صورت گرفت، باز هم بازار AR و VR آنطور که باید رونق نگرفته و هنوز تا پذیرش همگانی فاصله زیادی دارد. تنها دلیلی که باعث شد اینگونه معضلات ایجاد شوند این است که؛ این تکنولوژیهای نوظهور هنوز به طور کامل جای خود را میان سایر فناوریهای نوین باز نکردهاند و به آنها از دید یک جریان اصلی نگاه نمیشود. اما بد نیست بدانید روند رشد این فناوریها به سرعت در حال طی شدن است و طولی نمیکشد تا در آیندهی نهچندان دور این رشد به نقطه اوج خود برسد.
نقش واقعیت مجازی و افزوده در کسب وکار
اخیراً کمپانی Jabil از بین ۲۰۰ کسبوکار یک نظرسنجی در رابطه با واقعیت افزوده و مجازی و همچنین فناوری AR و VR که فرآیند طراحی، تولید و پشتیبانی محصولات را به عهده دارند، جمعآوری کرده است. در بین این تعداد شرکتکننده در نظرسنجی، تنها ۲۹ درصدشان معتقدند که این برنامهها، دارای چارچوب یا ضوابط میباشند.
۶۰ درصد از این افراد معتقدند که استفاده از تکنولوژیهای AR و VR در جریانهای اصلی تأثیرگذار بوده و تغییراتی را به وجود میآورند. برای نمونه میتوان به بازیها و سرگرمیهایی که در تلفنهای هوشمند مورد استفاده کاربران قرار میگیرند اشاره کرد. در واقع حدود ۶۹ درصد از تمامی افراد معتقدند که در طی چندین سال آینده گوشیهای هوشمند محبوبترین دستگاههای دیجیتالی هستند که از فناوری AR و VR در آنها استفاده میشود.
Lنگهداری و تعمیرات صنایع با استفاده از AR
موقعیتهای ایجاد شده از طریق واقعیت مجازی و افزوده
اگر بخواهیم واقعبینانه به این قضیه نگاه کنیم درمییابیم که استفاده از واقعیت افزوده و مجازی موقعیتهای نابی را در اختیار بازار قرار میدهد. اما در این بین، وجود موانع کسبوکارها مشکلی است که جلودار رسیدن این فناوریها به جریان اصلی میباشند. از طرفی شرکتها نیز باید استراتژیهای خود را برای بهرهمند شدن از مزایای فناوریهای AR و VR تغییرات اساسی دهند.
لازم به ذکر است که اکثریت کسانیکه از استفادۀ واقعیت افزوده و مجازی در بازار سود میبرند با چالشهایی در این زمینه روبهرو هستند. از جمله این چالشها میتوان به محدودیتهای این فناوریها در رابطه با دستگاههای خاص AR و VR، محدودیتهای تکنولوژی مصرفی، قیمت تولید و… اشاره کرد. شرکتکنندگان همچنین وجود محدودیتهای سختافزاری و نرمافزاری را به عنوان فرصتی برای فروشندگان در جهت بالا بردن انتظارات بازار ذکر کردهاند.
محتواسازی با کمک واقعیت مجازی و افزوده
همانطور که اغلب شرکتها تلاش میکنند تا برنامههای بهرهگیری از دو فناوری AR و VR را گسترش دهند و در همین حین با موانع موجود در راه مبارزه کنند، به قدرتی که فروشندگانشان هم برای فروش به کار میبرند تکیه میکنند. آنها بر این باورند که فروشندگانشان نقش اساسی در کمک به آنها و برای رسیدن به هدف ایفا میکنند. از جمله روشهایی که این افراد برای کمک به شرکتهایی که در آن کار میکنند میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:
- استفاده از تخصص خود در راستای کمک به شرکتها
- ارائه محتوا یا تکنولوژی دستگاهها به شرکتها
با این وجود ما میدانیم، اکوسیستمهایی که با استفاده از دو فناوری AR و VR تشکیل میشوند هنوز به طور کامل شکل نگرفتهاند. اما تعداد افراد زیادی از شرکتکنندگان در این نظرسنجی معتقدند تا ۵ سال آینده تکنولوژیهای AR و VR به یک جریان اصلی در کسبوکارها تبدیل میشوند.