با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر و کاربرد اینترنت اشیا در هر وسیله ای که انسان با آن سر و کار دارد، انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۰ خودرو های خودران که کاملاً مستقل و بدون نیاز به سرنشین برای هدایت، حرکت می کنند طرفداران زیادی پیدا کنند. این خودرو ها در کنار تمامی مزیت هایشان معایبی هم در پی دارند که در این سال ها شرکت های بزرگ اتومبیل سازی در پی رفع این چالش ها بوده اند. با IOTMAP همراه باشید تا با نحوه عملکرد خودرو های خودران بیش تر آشنا شوید.
تاکنون فعالیت های زیادی در حوزه اینترنت اشیا و خودران سازی خودروها صورت گرفته است و حتماً اخبار آن به گوشتان رسیده است .
نحوه عملکرد خودرو های خودران
در نحوه عملکرد خودرو های خودران میتوان به برنامه قانونمند و درستی که برای سیستم آنها تعیین شده است اشاره کرد. در واقع هیچ گونه تصمیم مستقل و غیر منطقی از سوی هوش مصنوعی خودرو صورت نخواهد گرفت و هر حرکت آن طبق برنامه پیش می رود.
البته طبق تعاریف ارائه شده برای نحوه عملکرد خودرو های خودران از سوی شرکت های اتومبیل سازی به طور کلی میتوان این خودرو ها را به پنج دسته تقسیم کرد که در دسته اول خودرو هایی که در آن ها راننده کنترل تمامی اعمال اتومبیل را به دست دارد قرار می گیرند. در سطح پنجم نیز با خودرویی کاملاً خودمختار و بدون هیچ کنترل خارجی برای حمل و نقل رو به رو می شویم.
برخی مزایای اتومبیل های خودران
حتما تا به حال برای شما یا نزدیکانتان پیش آمده است که در جاده در حال تردد بوده و ناگهان حواس شما توسط یک عامل خارجی پرت شود. این حواس پرتی هر چقدر هم که کوتاه باشد می تواند باعث اتفاق ناگواری شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با کمک اینترنت اشیا دیگر نمی توان حواس ماشین های خودران را پرت کرد.
موارد زیر برخی از مزایای این خودرو ها هستند:
- تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی گیرند.
- هیچ نقطه کوری در اطراف خود ندارند.
- احساساتی چون خشم و ناراحتی یا هیجان در هنگام رانندگی بر روی عملکردشان تأثیری ندارد.
- از قوانین پیروی می کنند و سرعت مجاز دارند.
- از سرعت عملکرد بالاتری نسبت به انسان برخوردارند.
- با متصل بودن به سیستم شبکه ای وسیعی هم زمان با عابرین و دیگر وسایل نقلیه ارتباط دارند و همچنین باعث کاهش آلودگی ها و ترافیک می شوند.
- رانندگی ایمن تری خواهند داشت.
درخشش شرکت اسکانیا در ارائه متفاوت
در این میان شرکت اسکانیا اولین طرح خود را از خودروی پیشران بدون کابین که نام آن را AXL گذاشته است ارائه داد که اولین فرق اصلی بین این خودرو با سایر خودرو های خودران که در بازار مورد استفاده می باشند این است که این خودرو یک کامیون می باشد که هیچ کابینی برای راننده آن طراحی نشده است. این کامیون خودران به کمک دوربینها و حسگر هایی که در اطرافش نصب شده است و به وسیله ی سیستم لجستیک خارجی کنترل می شود که این سیستم توانایی کنترل مسیر خودرو و تمامی فعالیتهای خودرو در هنگام حرکت و ایست را تحت کنترل خود دارد.
از جمله مزایای استفاده از آن می توان به کار در معادن و حمل بار زیاد به علت نبود کابین اشاره کرد. همچنین از جنبه های مالی بسیار به صرفه تر خواهد بود و در صورت بروز حادثه هیچ گونه خسارت جانی و تلفات انسانی به شرکت عمرانی وارد نخواهد شد.
آینده شهر ها و جاده های ما به دست این خودرو ها می باشد. با عملکرد و واکنش صحیح نسبت به چالش ها و موانع به پیشرفت بزرگی در این حوزه خواهیم رسید.