یکی از اساسیترین صنعتهایی که از نظر رقابت در درجه بالایی قرار دارد گردشگری میباشد و مشتریان همیشه انتظار نوآوری و به صرفه بودن مخارج را از آن دارند. نخستین راهکار برای این صنعت با توجه به فشار زیاد رقابت و درخواست برای خدمات بهتر در کنار مخارج به صرفه، اینترنت اشیا میباشد. صنعت گردشگری و اینترنت اشیا میتوانند موجب رشد یکدیگر شوند IOT میتواند به افزایش توانایی صنعتهای موثر و به صورت خودکار کردن فرایندها بپردازد، بدون اینکه هرنوع ارتباط میان انسان با کامپیوتر یا انسان با انسان ایجاد کند. به نظرمیرسد IOT با توجه به عرضهی ارتباطات پیشرفته و ارتباط میان سیستمها، دستگاهها و خدمات کسب و کار گردشگری را مورد تغییر و تحول قرار دهد.
بر اساس نظرسنجی که Airline IT Trends 2015 SITA انجام داده است، ۸۶ درصد از کمپانیهای هواپیمایی براین باورند که اینترنت اشیا ویژگیهای زیادی را در طول سه سال آینده عرضه خواهد کرد. اینترنت اشیا میان عملیات هتلها، خطهای هوایی و سایر کمپانیهای مسافرتی به سیستمهای هوشمند، دستگاهها و فرآیندها برای راحتی بیشتر اتصال ایجاد کرده است. مشتریان میتوانند با کمک فناوری اینترنت اشیا به بالا بردن بهرهوری عملیاتی و تجربه بهتر در صنعت گردشگری دست پیدا کنند. در ادامه به بررسی چند رویکردی که با استفاده از فناوریهای IOT روی کسب و کار گردشگری تاثیر خواهد گذاشت خواهیم پرداخت.
-
شخصی سازی
مشتریان میتوانند با به کارگیری فناوری IOT به کمک تبلتهایی که در اتاقهای هتل قرار داده میشود، براساس چیزهایی که احتیاج دارند، مثل تنظیم کردن دمای اتاق، کنترل تلوزیون، بخاریها و آسانسورها، خاموش و روشن کردن لامپ، ایجاد برنامهریزی برای بیدار شدن و…. را تنظیم بکنند. این کار موجب میشود مشتریان احساس کنند در یک محل شبیه به محیط زندگی خودشان قرار دارند.
-
اطلاعات در زمان واقعی
نرمافزارهای اینترنت اشیا برای برقراری ارتباط با سیستمهای گوناگون به مسافران کمک میکنند. شما ممکن است احتیاج داشته باشید پروازتان را تغییر دهید و یا نیاز به پروازهای مرتبط داشته باشید، در این صورت اعلانها در زمان واقعی در شرایط پرواز در دسترس میباشند. شما نیز میتوانید راههای گیت فرودگاهی، ساختارهای مرتبط با نحوهی پرواز و دیتاهای مرتبط با نظارتهای امنیتی را دریافت کنید.
-
تجربه در پرواز
سنسورهایی توی صندلیهای هواپیما با استفاده از اینترنت اشیا قرار میگیرند که قادر به اندازهگیری مقدار اضطراب، ضربان قلب، دمای بدن، اندازهی هیدراتاسیون و غیره مسافرین هستند. و به کارمندان کابین این امکان را میدهند تا رفاه، آرامش و امنیت مسافرین را به وجود بیاورند.
-
عملیات تسهیلاتی
اینترنت اشیا در تسهیل عملیات روزانه فرودگاهها تاثیرگذار خواهد بود تا مسافران بتوانند به آسانی کیفهای خود را با استفاده از گوشیهای هوشمند خود پیدا کنند. حتی مسافرین میتوانند توسط چمدانها ردیابی شوند و چمدانها سیگنالهایشان را درهنگامی که نزدیکترین چرخها را حس کردند ارسال کنند. مسافرین این امکان را دارند که با نصب برچسبهای RFID به چمدانها موقعیت مکانی واقعیشان را در امنیت کامل پیدا کنند. سنسوری که به چمدانها وصل شده است برای مسافرینی که چمدانهای خود را گم کرده و یا از دست دادهاند، قادر میباشد که خطهای هوایی ردیابی شده و همچنین چمدانهای گمشده را به سرعت پیدا کند.