امروزه کمتر کسی پیدا میشود که در موقعیت شغلی و یا حتی اجتماعی خود نیاز به اینترنت اشیا را احساس نکرده باشد. اهمیت نیاز به اینترنت اشیا در سایر سیستم ها، خصوصاً سیستم آموزشی بر کسی پوشیده نیست. با شیوع ویروس کرونا، اینترنت اشیا یکی از عوامل مؤثر در تحول نظام آموزشی شد. آموزش کودکان با استفاده از اینترنت اشیا و بهرهگیری از مزایای آن، بحث پررنگ این روزهای بسیاری از مراکز آموزشی است.
اینترنت اشیا چیست؟
اینترنت اشیا (به اختصار IoT و مخفف کلمه Internet of Things) به تمامی دستگاه های فیزیکی در سراسر جهان گفته میشود که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و اطلاعاتی را جمع آوری کرده و با کاربر یا سایر دستگاههای متصل به اینترنت به اشتراک میگذارند.
نقش اینترنت اشیا در آموزش کودکان
اینترنت اشیا در مدارس به معنی آیندهای بهتر و تعامل بیشتر برای آموزش است. اینترنت اشیا از یک طرف به دانش آموزان این امکان را میدهد که به کانالهای آموزشی دسترسی سریع و آسان داشته باشند و از طرفی دیگر به معلم این توانایی را میدهد که فرایند یادگیری دانش آموزان را بررسی و اندازهگیری کند. حالا با شیوع ویروس کرونا و لغو موقتی آموزش حضوری مدارس، اینترنت اشیا در حوزه آموزش، نقش پررنگتری از خود نشان داده است. نمونهای از تحولات ایجاد شده در آموزش به کمک اینترنت اشیا، تدریس غیرحضوری و استفاده از اپلیکیشنهای آموزشی است که این روزها در بیشتر گوشیهای هوشمند دیده میشود.
با گسترش استفاده از اینترنت اشیا در مدارس، نظام آموزشی با تحولی روبهرو شد که درواقع این تحول با معایب و مزایایی همراه است.
مزایای بهره گیری کودکان از اینترنت اشیا در آموزش
- دسترسی به منابع علمی بهروز
- امکان ضبط جلسات برای دانش آموزان غایب و عدم نیاز به تکرار چند باره دروس
- کیفیت بهتر تدریس با استفاده از تخته های هوشمند بدون نیاز به روش سنتی تخته و گچ
- راحتی برگزاری امتحانات
- تعامل دانش آموز و معلم در فضای خارج از مدارس
- تعریف تکالیف جذاب و کاربردی برای دانش آموزان
از جمله این مزایا، والدین نیز میتوانند کنترل و آگاهی بیشتری بر رفت و آمد، اوضاع تحصیلی، زمان برگزاری امتحانات و… فرزند خود داشته باشند.
معایب بهره گیری کودکان از اینترنت اشیا
حضور کودکان در فضای مجازی همیشه دغدغۀ والدین بوده است. با گسترش استفاده از اینترنت اشیا در نظام آموزشی، موضوع امنیت روانی کودکان، از مسائل مطرح برای والدین است؛ چرا که معتقدند بهره گیری از این امکانات مانند شمشیر دو لبه است.
وجود شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی مختلف بر روی تبلت درسی فرزندانمان این ترس را در ما ایجاد میکند که ممکن است از مسیر و هدف اصلی بهرهگیری از اینترنت اشیا در آموزش کودکان دور شود؛ البته اپلیکیشن های مختلفی برای کنترل رفتار کودکان در فضای مجازی برای والدین وجود دارد. از طرفی بهتر است که والدین و نظام آموزشی در مرحله اول به کودکان فرهنگ استفاده از فضای مجازی را بیاموزند.
پیشرفت علم و تکنولوژی همیشه کمکی برای بشر بوده تا باعث تسهیل زندگی شود. پس بهتر است که از آن برای رفع نیازهای ضروری بهره گیریم و نه منبعی که در آسایش و زندگی اختلال ایجاد کند. این مسئله که کودکان از والدین خود می آموزند باعث میشود که آنها هم در استفاده از فضای مجازی محتاط تر عمل کنند.