پرداخت و فناوری های مالی باعث ایجاد ویژگی هایمنحصربفردی در فعالیت های بانکداری در نسل ها آینده خواهند شد. نقش هوش مصنوعی در آینده بانکداری موضوعی است که توجه بسیاری از کارشناسان بانکی ومالی را به ود جلب کرده است.
تجربه مشتری در نسل ۴ بانکداری و اهمیت زیاد آن
متاسفانه سیستم فعالیت های بانکی کشورمان در نسل اول و دوم بانکداری باقی مانده است؛ اگرچه فعالیت های بسیار کمی از نسل های سوم و چهارم در آن دیده می شود اما دارای چارچوبی منظم نیست. مهمترین بخش در نسل ۴ بانکداری، تجربه مشتری است. در واقع در این مرحله بانک به عنوان اراده کننده خدمات به مخاطبانش می خواهد آن ها را بیشتر درک کند و تعامل بهتری با مشتریان داشته باشد.
ویژگی هایی که نسل ۴ بانکداری به شما ارائه می کنند شامل استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی، فین تک ها به عنوان کمک کننده برای رفع سریع نیاز های مشتری و پاسخ گویی به او، استفاده از تکنولوژی های نوظهور و جدید مانند روش هایی که بر اساس یادگیری ماشین و آنالیز دیتا ها می باشند و … می شود. ر واقع شما بر اساس نوع نیاز مشتری می توانید سرویس متناسب را به او پیشنهاد دهید.
L
حل چالش رگولاتوری با استفاده از تشکیل سند باکس
بانک ها ساختاری بسیار منظم و قانون گذاری شده دارند، بنابراین به راحتی اجازه استفاده از فناوری های جدید را نمی دهند. برای حل این مشکل راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها تشکیل سند باکس است. برای پیشرفت بانک ها به سوی نسل های چهارم و بالاتر باید سندباکس هایی تشکیل شود. بدین معنی که جلسات مختلفی شکل می گیرد تا افراد دارای توانایی تصمیم گیری مجوزهای لازم را صادر کنند.
هوش مصنوعی در آینده بانکداری
هوش مصنوعی باعث تخصصی تر شدن خدمات بانکداری می شود. احساس وجود و آگاهی در آینده بانکداری اهمیت زیادی پیدا می کند که گام گام این هدف در آینده ای نزدیک قابل دست یابی است. هوش مصنوعی اکنون می تواند اطلاعات کاربر را دریافت کند و نسبت به آنها پاسخ دهد. در واقع عملکرد خود را متناسب با نیاز کاربر تغییر می دهد که این اولین گام برای دست یابی به آگاهی است. پایه تمامی فعالیت های هوش مصنوعی، داده است. داده ها فقط محدود به تراکنش ها نمی شود بلکه داده های سنسوری نیز اهمیت دارند. به عنوان مثال اگر تنها اپ بانک را نصب دارد، قسمت هایی که از آن استفاده می کند را باید ذخیره کند تا بتوان تجربه بهتری برای او فراهم کرد.