احتمالا هر کسی اگر مقدار کمی هم به حوزه فناوری اطلاعات و توسعه تکنولوژیهای جدید آشنا باشد، از مزایا و کاربردهای دادهکاوی بیاطلاع و بیخبر نیست. در واقع میتوان دادهکاوی را یک روند تشکیل شده از فرآیندها و تکنیکهایی که برای تجزیه و تحلیل و آنالیز داده استفاده میشود و میتواند بسیاری از نیازهای کسب و کارها و سازمانها را پاسخگو باشد.
امروزه کاربردهای گوناگون دادهکاوی در سازمانها و کسب و کارهای مختلف استفاده میشود که در اینجا قصد داریم مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم.
بانکداری
از آنجایی که بانکها با حجم زیادی از دادههای مالی از جمله تراکنشهای بانکی، حسابهای شخصی و سازمانی، وامهای پرداختی و … رو به رو هستند برای اینکه بتوانند به فرآیند پردازش و تحلیل داده تسریع ببخشند و همچنین احتمال خطاهای انسانی را کاهش دهند، به استفاده از امکانات دادهکاوی تمایل زیادی دارند.
بیمه
از آنجایی که در این زمینه معمولا تقلب و فریبکاری زیاد اتفاق میافتد و همچنین فرآیندهای دیگری مثل تخمین خسارت مشتری و مدیریت ریسک و تشخیص تقلب از الزامات اصلی است، مسئولین این صنعت تمایل دارند از طریق تکنیکها و روشهای دادهکاوی فرآیندهای قیمتگذاری و همچنین ارائه راهکارهای فناورانه در مقابل رقبا را انجام دهند.
آموزش و یادگیری
با توجه به اینکه معلمان و در کل متصدیان حوزه آموزش برای اینکه بتوانند کمیت و کیفیت آموزش و روشهای تدریس را بهبود ببخشند استفاده از آموزش بر پایه داده و یکپارچه را با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی و کلان داده ترجیح میدهند.
از جمله امکاناتی که میتوانند از آن استفاده کنند میتوان به بررسی و کنترل میزان یادگیری و پیشرفت دانشآموزان نسبت به قبل و نسبت به یکدیگر با دقت بسیار بالا اشاره کرد که نتایج آن میتواند در انتخاب درست آموزش و تدریس به هر دانشآموز تاثیرگذار باشد.
تولیدکنندگان
در واقع یکی از مهمترین کسب و کارهایی که نیاز دارند حتما از امکانات و قابلیتهای دادهکاوی استفاده کنند، تولیدکنندگان هستند. در این حوزه پیشبینی اتفاقات بازار و دادههای مربوط به خرید مصرفکنندگان و پیشبینی سرمایهگذاری بر روی بعضی از موضوعات، همگی برای موفقیت ملزم به استفاده از روشها و تکنیکها دادهکاوی هستند.
شرکتهای ارتباطی
با وجود رقابت زیاد بین شرکتها و کسب و کارهای متفاوت، میتوان گفت در میان دادههای مشتریان و مصرفکنندگان گنجی ارزشمند نهفته است. مثلا شرکتهای مخابراتی میتوانند با تحلیلهای دقیق نیاز و درخواستهای مشتریان مختلف را شناسایی و سازماندهی کنند یا با الگوبرداری از رفتار مشتریان در گذشته نیازهای آنان را در آینده بهینهسازی و هدفمند کنند.