بیگ دیتا از آن واژههایی است که زمان زیادی نیست که در مورد آن میشنویم اما یک نکته مهم که در مورد آن باید بدانیم این است که با توجه به قابلیتها و امکاناتی که این دانش به ما میدهد با ظهور کاربردهای آن باید منتظر انقلابی بزرگ در حوزه تکنولوژی باشیم. کاربردهایی که برای آن میتوان نام برد بسیار زیاد هستند که در اینجا بازاریابی و شناخت مشتریان با بیگ دیتا بررسی میشود.
بیگ دیتا چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم با کاربردهای بیگ دیتا آشنا شویم باید در ابتدا تعریف درست و دقیقی از آن را بدانیم. بیگ دیتا که بعضی مواقع به آن کلان داده هم میگویند یعنی دادههای با حجم و اندازه بسیار بزرگ که دانش وفناوری امروزی قادر به تجزیه و تحلیل و پردازش آن به طور کامل نیست که اگر باشد نتایج بسیار حیرتانگیز و کاربردی را در اختیار خواهد گذاشت.
نتایجی که بیگ دیتا به ما میدهد شگفتانگیز و بینظیر است و انتهایی برای آن وجود ندارد. مثلا فرض کنید با استفاده از این دانش میتوان وقوع انواع بیماریها از جمله انواع سرطان و یا حتی نتایج اتفاقات سیاسی و انتخاباتهای مهم کشوری پیشبینی کرد.
بازاریابی و شناخت مشتریان با بیگ دیتا یکی از آن کاربردهای مهمی است که نمیتوان از آن چشم پوشید.
نقش بیگ دیتا در بازاریابی
از مهمترین و کاربردیترین امکاناتی که بیگ دیتا در اختیار ما میگذارد میتوان به گرداوری، تحلیل و پردازشی که از دادههای مشتریان یک کسب و کار به دست میآید نام برد. از این دادهها میتوان الگوی رفتاری مشتری و مصرفکننده و در راستای آن رفتارهای بعدی و آتی او را پیشبینی کرد.
کسب و کارهای که به فکر رشد و ارتقا خود هستند، از امکانات و مزایای بسیار زیادی که دانش بیگ دیتا در اختیار آنها برای جذب مشتری بیشتر و همچنین رضایت مشتریان فعلی نهایت استفاده را میکنند.
مثلا این کسب و کارها با تحلیل دادههایی از شما از قبیل مبلغ خرید، تعداد اجناس، نوع اجناس، زمان خرید کردن و … را جمعآوری، پردازش و تحلیل میکنند و متناسب با آن برای شما تخفیفات و تبلیغات ارزشمندی انجام میدهند که احتمال خرید دوباره شما را افزایش میدهد.
نقش بیگ دیتا در بهینه سازی کسب و کار
دانشی با عنوان بیگ دیتا هر روز میگذرد بزرگتر میشود و به همان نسبت امکانات و ویژگیهایی هم که ارائه میدهد در حال گسترش است. امروزه دادههایی که در کسب و کارها از شما به عنوان مشتری ذخیره و پردازش میشود بسیار هوشمندانهتر و هدفمندتر است. مثلا امروز با استفاده از دادههایی که الگوی رفتاری شما در شبکههای اجتماعی، جستجوهای اینترنتی، علاقه و خواستههای شما را نشان میدهد، پردازش و تحلیل انجام میدهد که در نهایت نتایج بسیار شگفتآوری از دقت و بهبود نسبت به قبل را نشان میدهد.