همانطور که در نوشته قبلی با برخی از شرکت های بزرگ در زمینه اینترنت اشیا آشنا شدیم در اینجا قصد داریم تا برخی دیگر از ارایه دهنگان اینترنت اشیا را معرفی نماییم
۳٫۱ ARM
ARM اخیرا پلتفرم mBed را برای حضوری مقتدارنه تر در بازار IoT راه اندازی نموده که یک سیستم عامل ۳۲ بیتی ویژه نیز در بین اجزای مهم این پلتفرم حضور دارد. mBed OS را میتوان تهدیدی جدی برای سایر سیستم عامل های در اصطلاح جاسازی شده (embedded) همانند ویندوز امبدد و بلک بری QNX دانست. سیستم عامل mBed OS تعداد زیادی از پروتکلهای M2M مانند پروتکل وب CoAP را پشتیبانی میکند پروتکل CoAP که مخفف Constrained Application Protocol است مخصوص دستگاههای اینترنت اشیا برای انتقال فایل ها است CoAP از متودهای زبان HTML مانند GET, PUT, POST, وDELETE استفاده میکند. به این معنی که به دست آوردن اطلاعات از یک سنسور تفاوت زیادی با به دست آوردن اطلاعات از برنامه ی تحت وب ندارد.
سیستم عامل آرم صرفا برای میکروکنترل های سری Cortex-M این کمپانی ساخته شده است. یکی از نقاط عطف این سیستم عامل، پشتیبانی آن از دستگاه ها و پروتکل های اینترنت اشیا است و این امکان را برای یک توسعه دهنده ی معمولی و حتی شرکتهای بزرگ جهت طراحی طرح اولیه و ایجاد محصول اینترنت اشیا خود فراهم میکند. سیستم عامل mBed OS تمامی امکانات لازم را برای یک توسعه دهنده جهت ایجاد دستگاه اینترنت اشیا و انتقال اطلاعات آن به سرویس ابری را به همراه دارد. همچنین این سیستم عامل بسیاری از اتصالات و قابلیت هایی از قبیل IP نسخهی ۴ و نسخهی ۶ ، بلوتوث، وایفای، LoWPAN6 و شبکه های G3 و G GSM 2 را شامل میشود. شاید نکته ی جالب این سیستم عامل این باشد که به یک کلاس خاص از سیستم عامل ها تعلق دارد. هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا است، چهار نوع اصلی از سیستم عاملها مطرح میشود. در گوشی های هوشمند از اندروید که خود مبتنی بر لینوکس است استفاده میشود که خود اندروید جزو سیستم عاملهای چند وظیفه ای است. اما یک سیستم عامل چند وظیفه ای به منابع مختلف نیز نیاز خواهد داشت. گوشی های هوشمند مدرن دارای پردازنده ی چهار یا هشت هسته ای، دارای پردازنده ی گرافیکی و حداقل یک گیگابایت حافظه ی رم هستند .
یک نمونه دستگاه اینترنت اشیا مجهز به پردازندهی آرم Cortex-M با فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز خواهد بود. این پردازنده کاملا متفاوت تر از پردازنده های ۱٫۵ تا ۲٫۵گیگاهرتزی گوشی های هوشمند عمل میکند. به همین ترتیب این دستگاهها حداکثر دارای ۲۵۶ کیلوبایت حافظه ی رم خواهند بود. باز هم این مقدار با گوشی های هوشمند متفاوت است. برای برنامه های نهفته شده در آن سه نوع مختلف سیستم عامل وجود دارد که اولی RTOS است RTOS .یک سیستم عامل بلادرنگ است. این سیستم عامل ها تلاش میکنند حداقل حیطه عمل برای زمانبندی و بررسی وظایف مختلف سیستم های کوچک را فراهم کنند. این سیستم عامل ها برای پردازنده های دارای منابع محدود طراحی شده و قابلیت کلیدی آن این است که سیستم عامل دارای یک زمانبندی قابل پیش بینی است. به این معنی که وظایف مختلف برای اجرا در زمانبندی خاص تضمین میشوند. این نوع سیستم عامل در سیستمهای کامپیوتری خودروها، هواپیماها و سیستمهای صنعتی بسیار مهم هستند. با این حال نمیتوان این نوع سیستم عامل ها را خیلی کارآمد دانست، زیرا برای سیستم های اینترنت اشیا همیشه ضروری نیستند. سیستم عامل بعدی در واقع در دسته سیستم عامل ها طبقه بندی نمی شود، زیرا به عنوان نوعی سخت افزار شناخته میشود. به این معنی که نرم افزار دستگاه در یک چرخه ی نامحدودی اجرا میشود و دسترسی به
سخت افزارها توسط برخی درایورهای سازنده ی دستگاه ها کنترل میشود. این گزینه ساده ترین و آسانترین روش برنامه نویسی دستگاههای نهفته بوده و شاید بسیاری از مردم از آن در Arduino استفاده کرده یا با آن آشنا شده اند. نوع آخر مربوط به سیستم عامل های دارای مصرف انرژی پایین بوده که mbed OS جزو آنها است.
نگرانی اصلی این سیستم عامل ها صرفه جویی در انرژی و افزایش عمر باتری است. این سیستم عامل ها به گونه ای طراحی شده اند که سیستم را از حالت استندبای های بی مورد خارج میکنند و به جای اجرای مداوم، به تمامی رویدادها در همان لحظه پاسخ میدهد. این سیستم ها برای مصرف انرژی پایین در دستگاه های اینترنت اشیا مناسب هستند تا عمر باتری و انرژی بیشتری ذخیره شود و زمان بسیاری در یک محل مستقر باشند
۴٫۱٫ گوگل
گوگل در حال کار بر روی نسخه ی اینترنت اشیای اندروید با نام Project Brillo است. گوگل اعلام کرده که نسخه ی پیش نمایش این پلتفرم در سه ماهه سوم سال جاری میلادی برای توسعه دهندگان عرضه خواهد شد. پروژه ی Brillo مبتنی بر اندروید بوده اما تنها برای دستگاه های رده پایین طراحی شده است. این پلتفرم از ارتباط های وایفای، بلوتوث و دیگر ارتباط ها پشتیبانی میکند .
اندروید، رایجترین سیستم عاملی است که در بسیاری از پلتفرم ها و دستگاه های هوشمند در حال اجرا است. اما یکی از کمبودهای این سیستم عامل، حضور کمرنگ آن در پلتفرم اینترنت اشیا است. در واقع تا به حال دستگاه ها و سنسورهایی برای این سیستم عامل طراحی نشده که بتواند به آسانی ارتباط بین دستگاه ها را میسر کرده و به حافظه ی کمتری برای اجرا نیاز داشته باشد.گوگل پیش از این و بخصوص پس از خرید Nest ، خبری را در خصوص فعالیت های خود در زمینه ی اینترنت اشیا اعلام نکرده بود؛ از این رو قصد دارد تا فعالیت های خود را در زمینه ی اینترنت اشیا گسترش داده و پلتفرم خاصی را برای آن عرضه کند. انتظار میرود این پلتفرم در دستگاه هایی با رم کمتر به خوبی اجرا شود
در نوشته بعدی با دوستان همراه هستیم با برخی دیگر از شرکت های ارایه دهنده اینترنت اشیا …