در ده سال گذشته، پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه حمل و نقل و جابه جایی و یا بهتر است بگوییم ترافیک، رخ داده است،در حدی که مسئله جاده هوشمند در سیستم حمل و نقل مطرح شد
با وجود این پیشرفت ها بزرگترین مشکلی که در این مسیر وجو دارد پیشرفت نکردن جاده همزمان با پیشرفت فناوری های مربوط به ترافیک هوشمند است.برای مثال و فهمیدن سرمایه و هزینه ای که در ترافیک به صورت پرت و اتلاف می شوند. میتوان برای ر.شن شدن منظور به حمل و نقل در لندن که به تنهایی حدود ۴ میلیارد پوند در سال اتلاف در آن صورت می گیرد،اشاره کرد.
ما اکنون نیازمند فناوری هایی هستیم که بتواند حمل و نقل را بهبود ببخشد و قابلیت انعطاف پذیری جاده ها را افزایش دهد. خوشبختانه، شبکه های حمل و نقل، و همچنین گروه های حمل و نقل عمومی و خصوصی، از اهمیت تکنولوژی جاده هوشمند در ایجاد یک دوره جدید حمل و نقل پاک تر، سریع تر و کارآمد تر مطلع هستند. تکنولوژی جاده هوشمند که امروزه در حال بیشتر مطرح شدن است، با این وجود فناوری جاده هوشمند دقیقا یک مفهوم جدید نیست.
مسیری برای آینده:جاده های هوشمند
در حالی که تعریف «فناوری هوشمند» در پنج سال گذشته معنای جدیدی گرفته و دچار تغییراتی بنیادی شده و از دوره ای که تصور ما فقط ماشین ها و روبات های هوشمند برای هوشمند سازی اختراع شوند فرا تر رفته و به سمتی قدم گذاشته که به ساختن جاده هوشمند،خیابان هوشمند،شبکه ترافیکی و شبکه حمل و نقل هوشمند ختم می شود. اقدامات کنترل ترافیک برای مثال که در بریتانیا استفاده شده اند و به صورت روز افزون در حال پیشرفت هستند، مانند دوربین های سرعت، سیگنال های انحرافی خودکار و علائم هشدار دهنده برای شرایط خطرناک ویژگی های استاندارد در جاده های بریتانیا هستند. با ادغام داده ها از گزارش های آب و هوا، وسایل نقلیه و پیک ترافیک، جاده ها بیشتر قابل کنترل هستند، وسایل نقلیه باعث کاهش رد پای کربن می شوند و مهمتر از همه، سفر ایمن تر می شود.
در کشور هندوستان، وسایل کنترل حمل و نقل با تکنولوژی یا قطب Smartlife در مناطقی با تعداد زیاد تصادفات جاده ای آزمایش شده اند. این قطبها با استفاده از سنسورهای رادار و امواج الکترومغناطیسی برای تعیین سرعت ترافیک کار می کنند. سپس این قطبها رانندگان را از خودروهایی که از جهت دیگر می آیدن با بوق زدن آگاه می کند. در آزمایش های اولیه خود،این فن آوری به طور قابل توجهی تعداد حوادث را کاهش داد، و صحبت از گسترش فناوری به جاده های دیگر را مطرح و بوجود آورد. با ادغام قطب Smartlife با نسل بعدی وسایل نقلیه هوشمند، راننده ها می توانند هشدارهای مستقیم به وسایل نقلیه خود را دریافت و سفرهای خود را با حداقل اختلال بهینه سازی کنند.
بهینه سازی ترافیک
مناطق شهری مدرن با چالش های قابل ملاحظه ای در حمل و نقل، آلودگی هوا، مصرف انرژی ناکارآمد و زیرساخت های حمل و نقل تمام شده، دست و پنجه نرم می کنند. مدیریت ترافیک سالهاست که یکی از ویژگی های کلیدی زیرساخت های شهری است، اما موج جدیدی از فن آوری هایی که به رهبری IoT به میدان آمده اند باعث افزایش به اشتراک گذاری داده ها در زندگی جدید شده است که به مراکز شهرهای هوشمند نفوذ کرده.
یزای هدف بلند پروازانه ایجاد شهرهای هوشمند؛ابتدا باید ترافیک شهری را در نظر گرفت و به بهینه سازی و بالا بردن توان استفاده از دقت کرد زیرا جاده های ارتباطی مانند شریان های حیاتی از بدن هستند که خون رسانی می کنند. این شبکه ها از داده های وسایل نقلیه، دوربین مدار بسته و سایر منابع استفاده می کنند تا از تغییر رنگ چراغ های راهنمایی برای هشدار دادن به مسافرانی که عجله دارند وا یا اصطلاحا در موقعیت فورس ماجوری هستند بتوانند مسیر جایگزین را انتخاب کنند.
مدیریت ترافیک به عنوان یک سرویس، یک پروژه ای است که اکنون در شهر گنت(خنت)، بلژیک، به دنبال تبدیل کنترل ترافیک شهری به سرویس های مدیریت ترافیک مجازی است که دقیق تر و قابل دسترس تر برای عموم هستند. این پروژه با هدف ایجاد یک مرکز کنترل ترافیک مبتنی بر ابر متمرکز (TCC) است. پلت فرم TCC یک پلت فرم یکپارچه منابع محلی و جهانی اطلاعات است که برای نظارت بر داده های ترافیکی در زمان های سخت یا به عبارتی نا فرم دسترسی را به مسئولین مربوطه می دهد تا با ورود به سیستم مشکل محدوده مورد نظر را حل کنند،
این سیستم به شهروندان اجازه می دهد تا ثبت نام کنند و با ارائه راه های و مسیرهای رفت و آمد خود، در به روز رسانی موانع بالقوه مشارکت کنند. البته، ویژگی هایی مانند به روز رسانی هایی که راه های جایگزین را پیشنهاد می دهند، مسئله ای برای حمل و نقل عمومی است و شمکلاتی را به بار می آورد، زیرا که وسایل نقلیه اغلب به دنبال یک سفر اختصاصی هستند و ممکن است راه هایی را انتخاب کنند که برای همه خوش آیند نباشد.
با این وجود گفته می شود این تکنولوژی همان تکنولوژی است که می تواند برای آزاد کردن مناطق کلیدی شهری و ایجاد شرایط مطلوب تر برای حمل و نقل عمومی استفاده شود.این امر از طريق هوشمندانه ترين گزينه هاي حمل و نقل دارای اولويت بندي و کانون هاي حمل و نقل اصلي مي توانند به کاهش تراکم و بهبود خدمات حمل و نقل عمومی کمک کنند.