ارائه خدمات هوشمند، مسئلهای است که این روزها کشورهای پیشرفته را درگیر خود کرده است. خدمات هوشمند پستی یکی از مواردی میباشد که در حال حاضر در کشور ایران در حال پیادهسازی است. در ادامه با امکانات هوشمند خدمات پستی بیشتر آشنا میشویم.
خدمات هوشمند پستی
اکنون با ایجاد تغییراتی در رویکرد شرکت پست، خدمات جدیدی به مردم ارائه میشود. درواقع این خدمت با هدف بالا بردن سطح فرهنگ مشتریمداری و جلب رضایت مشتریان صورت گرفته است. موارد زیر بخشی از خدمات هوشمند پستی میباشند.
سرویس پست من
پلتفرم هوشمند پست من، یک سرویس آنلاین است که به کاربران کمک میکند در هر زمان و مکانی با بیشترین سرعت برای حمل و نقل کالای خود اقدام کنند و به یک پیک موتوری، وانت بار یا … در اطراف خود دسترسی یابند. پرداخت آنلاین و یا نقدی، دنبال کردن محصول روی نقشه، ثبت آدرسهای دلخواه، ثبت چند مقصد برای یک سرویس و … از امکانات این اپلیکیشن میباشند. شما میتوانید از طریق وبسایت یا اپلیکیشن پست من از امکانات این سرویس بهرمند شوید.
سامانه هوشمند صنادیق شخصی
سامانه هوشمند صنادیق شخصی جهت ثبت کردن اطلاعات مشتری و اطلاعات مرسوله ارسال شده برای مشتری راهاندازی شده است. کاربران میتوانند به کمک این سامانه وضعیت مرسوله خود را به راحتی و از طریق ایمیل و پیامک بررسی کنند. از آنجایی که این سامانه با دیگر سیستمهای پستی ارتباطی منظم دارد میتواند اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیارش بگذارد. امکان بررسی موارد پرداختی، پیگیری بسته پستی به صورت آنلاین، دریافت گزارش وضعیت مرسوله، پرداخت آنلاین و … نیز وجود دارد. از دیگر مزایای آن، امکان ثبت نام اینترنتی و بدون نیاز به احراز هویت به صورت حضوری میباشد.
سرویس اعتبارسنجی نشانی شهروندان
همانطور که از اسمش پیداست، سرویس اعتبارسنجی نشانی شهروندان، اعتبار نشان پستی مشتری را میسنجد. البته این امکان تنها برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال است. این کار در روندی اجرایی و با کمک خدمات الکترونیک و فیزیکی انجام میشود. هدف این سرویس جلوگیری از ثبت نشانیهای نادرست و تسریع روند کاری پست است.
سامانه رسیدگی به غرامات پستی
این سامانه با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدگی به حقوق مخاطب راهاندازی شده است. بهره برداری از چنین سامانه جامعی، پایین آمدن هزینههای عملیاتی، شفافسازی فرآیندهای اداری و … را به همراه دارد. این سامانه با پیگیری مناسب و بررسی پروندهها میتواند حقوق فرد شاکی را طی ۴۸ ساعت به او برگرداند.
سیستم پرداخت الکترونیک m-pos
با راهاندازی این سیستم امکان پرداخت الکترونیک هزینهی مرسوله برای افراد فراهم شده است. امروزه بیشتر افراد از کارتهای اعتباری استفاده میکنند. به همین دلیل پرداخت هزینه حمل و نقل کالا به صورت نقدی کمی مشکلساز شده است. دستگاههای m-pos این امکان را فراهم میکنند که به صورت آنلاین بتوانید صورت حساب خود را از طریق کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب بپردازید. درواقع از مزایای هوشمندسازی خدمات، سرعت بخشیدن به کارها و نیاز کمتر به حضور افراد در فرآیند انجام کار میباشد. این گونه علاوه بر اینکه خطای انسانی کمتر صورت میگیرد، امنیت و پیگیری فرآیندها راحتتر انجام میشود.
خدمات هوشمند پستی در ابعاد الکترونیکی، مالی و فیزیکی مزایای زیادی را به همراه داشته است. اپلیکیشنهای زیادی در جهت هوشمندسازی این خدمات در حال فعالیت هستند. درواقع خوب است که پست به عنوان درگاهی برای ارائه خدمت به سازمانهای مختلف بر اساس استانداردهای امروزی فعالیت کند. اینگونه به کمتر شدن مشکلات محیط زیست نیز کمک کرده و با کاهش دیگر هزینهها بهترین خدمات را به مردم ارائه میدهد.