فینتک (Fin Tech) که به معنای فناوریهای نوین مالی میباشد در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از استارتآپها قرار گرفته است. زیرا فینتک میتواند باعث تسریع در رشد کسب و کارهای نوپا شود. از دیگر سو اینترنت اشیا (Internet of Things) که شامل اشیای هوشمندی میشود که به شبکه متصل هستند، میشود نیز توانسته حجم زیادی از توجهات محققان و شرکتهای فناور را به خود جلب کند. ترکیب فینتک و اینترنت اشیا مفهوم جدیدی به نام فینترنت را بوجود میآورد.
فینترنت بر بازارهای خردهفروشی، حمل و نقل، انرژی و خدمات مالی تاثیر بسزایی خواهد داشت. ارزش اینترنت اشیا بر تولید داده و انتقال آن استوار است. این در حالی است که ارزش فینتک نیز بر پایه آنالیز داده و پیشبینیهای تحلیلی نهاده شده است. بنابراین میتوان IoT و Fin Tech را دو دانش جدید دانست که میتوانند با کمک یکدیگر دامنه وسیعی از چالشها و مشکلات امروزی را حل نمایند. بدون تردید فینترنت موجب تغییر در کسب و کارهای سنتی و حرکت دادن آنها به سوی نوآوریهای جدید خواهد شد.
پرداختهای آینده بر بستر فینتک و اینترنت اشیا
سالیان سال بانکها با شیوههای سنتی و مرسوم به بانکداری پرداختهاند. امّا انقلاب سوم (اینترنت اشیا) بیشترین تاثیر و تغییر را بر بانکداری و شیوههای پرداخت ایجاد خواهد کرد. اینترنت اشیا توانایی اتوماتسازی پرداختها را سرعت خواهد بخشید. استفاده از حسگرهای ارزانقیمت و سیستمهای یادگیری ماشین موجب خواهد شد تا به زودی شیوههای متفاوتی از پرداختهای مالی را شاهد باشیم. با کمک اینترنت اشیا و فینتک یک یخچال هوشمند خواهد توانست کسری مواد غذایی را احساس کند، با فروشگاههای آلاین ارتباط برقرار کند، ارزانترین محصولات را یافته و با استفاده از اعتباری که در اختیار دارد به سفارش محصولات مورد نیاز با کمک رمزارزهایی همچون بیتکوین بپردازد. میکروپرداختها که بر بستر اینترنت اشیا و با کمک فینتک صورت میپذیرند آینده متفاوتی را برای پرداختهای اشیای هوشمند فراهم خواهند آورد.
نیاز بانکداری نوین به بهبود تجربه مشتری
شاید تا ۱۰ سال پیش بانکها(مخصوصا در ایران) روند کاریشان معلوم و مشخص بود. آنها پول را از مشتریان میگرفتند و در ازای پرداخت سود، پول آنها را در فعالیتهای تقتصادی زودبازده سرمایهگزاری میکردند. آنها درصدی از پول خود را به مشتریان دیگر در قالب تسهیلات واگذار میکردند. امّا امروزه مشتریان از بانکها انتظارات متفاوتی دارند. خدمات دیجیتالی بانکی و فینتک باعث شده است تا مشتریان خواستههای جدیدی از بانکهای خود داشته باشند. تجربه مشتری( Customer Experience) مفهومی است که بانکهای بزرگ به دنبال پیادهسازی آن هستند. یک مشتری از خدمات بانکی و سرویسهایی که دریافت میکند باید تجربه خوشایندی را بدست آورد. در حال حاضر مشتریان ترجیح میدهند تمامی فعالیتهای خود را از راه دور و با آپهای موبایلی انجام دهند تا این که در صف های طویل بانکی منتظر باقی بمانند.
اینترنت اشا و بانکداری نوین
با توسعه Internet of Things شاهد افزایش ارتباطات ماشین به ماشین(M2M) هستیم. ارتباطات M2M توانایی جمعآوری حجم زیادی از اطلاعات را دارند. پردازش این دادهها میتواند اطلاعات خوبی را برای سیستمهای مالی به همراه آورد. بانکها نیز به این واقعیت رسیدهاند که اینترنت اشیا، فینتک و بلاکچین میتواند برای آنها تحول بزرگی را به همراه آورد. مزایای اینترنت اشیا برای بانکداری نوین عبارتند از:
- امکان پرداختهای بلادرنگ
- امکان تحلیل رفتار مشتریان،رقبا و بازار
- اعتبارسنجی دقیق مشتریان
- نوآوریهای مالی
- کاهش مدیریت ریسک
- استفاده از دادههای شخصی مشتریان
- شناسایی رفتار و عادات مشتریان
- کاهش ریسکهای مالی
- احراز هویت دقیقتر با تجهیزات بیومتریک
- بهبود امنیت با استفاده از رمزنگاری اطلاعات و پرداختهای Token
نقش فینتک در کسب و کارهای اینترنتی
همانطور که اینترنت اشیا در توسعه کسب و کارهای اینترنتی میتواند نقش مثبت و سازندهای داشته باشد، فینتک(فناوریهای نوین مالی) نیز میتوانند موجب تسریع در فرآیندهای مالی استارتآپها شوند. واژه فینتک هرچند در سالیان اخیر در بین بیزنسها رواج پیدا کرده است امّا قدمتی ۱۵۰ ساله دارد.زمانیکه بانکهای آمریکایی برای انتقال پول بین شهرهای مختلف از تلگراف استفاده میکردند، در واقع در حال استفاده از فین تک زمان خود بودند. کسب و کارهای نوپا به علّت ماهیت نوآورانهای که دارند معمولا با مشکلات و خلاءهای قانونی مواجهاند. به همین دلیل فینتک میتواند با ابداع شیوههای جدید به آنها در امور مالی و پرداختهای آنلاین کمک نماید. در ایران نیز استارتآپهای بسیاری وارد حوزه فینتک شدهاند و توانستهاند خدمات مناسبی را در این حوزه به سایر شرکتهای کوچک و متوسط ارائه نمایند.