برپایی کسب و کار هوشمند در کسب و کارها با تجزیه و تحلیل شیوه ها و استراتژی های رقبای در حال توسعه جهت تصمیم گیری استراتژیک و یا تغییرات آنی هستند. منظور از هوش تجاری و یا اصطلاحا BI راه حل ها و ابزارهایی است که برای معنا بخشیدن به داده ها و فرایندهای تصمیم گیری طراحی و ارائه شده اند.
در تعریف دیگر، هوش تجاری، فرآیند افزایش سودآوری یک سازمان در یک بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه اطلاعات در سازمان در فرآیند تصمیم گیری است.
هوش سازماني به افرادي در هر سطحي از سازمان مي پردازد که با دسترسي به اطلاعات تعامل مي کند و آنها را تجزيه و تحليل مي کند تا برپایی کسب و کار را مديريت کنند، کارآيي آنها را بهبود بخشد و عوامل موفقيت و بهبود عملكرد سازمان را بهبود بخشد. امروزه در سازمان های پیشرو موضوعات جامع برنامه ریزی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری در کنار تجارت هوشمند دیده می شود.
نقطه شروع کسب و کار هوشمند
سازمان های هوشمند برای راه اندازی استارتاپ و برپایی کسب و کار هوشمند نیاز به پیش بینی و تجزیه و تحلیل رقبای بهتر و سریعتر، درس از شکست و دستاوردهای یاد بگیرند. سیستم های اطلاعات کسب و کار توانایی استخراج الگوهای عملکردی و رفتاری از داده ها در مراکز داده را فراهم می کنند. این الگوها به مدیران کمک می کنند تا تصمیمات استراتژیک را تصمیم گیری کنند و تصمیمات خود را در نظر بگیرند یکی از کاربردهای سیستم های مبتنی بر هوش کسب و کار می تواند داده ها از منابع مختلف مانند سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین، چرخه اتوماسیون اداری و اطلاعات کسب و کار بازار را استخراج و تجزیه و تحلیل کند تا شناسایی الگوهای و شناخت مسائل را بیان کرد.
به عنوان مثال می توان گفت که موفقیت در برنامه ریزی منابع سازمان بستگی به شناسایی فرآیند کسب و کار و چرخه درون سازمانی سازمان و استخراج تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده دارد. همچنین می توان گفت که در مدیریت زنجیره تامین موفقیت دستیابی به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به وضعیت تامین کنندگان بستگی دارد. در همین حال، CRM تحلیلی می تواند در مدیریت ارتباط با مشتری اشاره شود. همانطور که اطلاعات کسب و کار پیچیده تر می شود، اعلامیه های مدیریت پایگاه داده و طرح های گزارشگری آماری به سمت تکنولوژی جدید داده کاوی تغییر می کنند. آنها اغلب به نرم افزار مدیریت پایگاه داده (DBMS) وابسته هستند و با ابزار تحلیل و مدل سازی مجهز هستند.
عناصر هوشمند در تجارت
– داده کاوی
– انبار داده
– پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
– برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
– تحلیلی مدیریت ارتباط با مشتری
فرایند هوشمندی کسب و کار
برنامه ریزی و سازمان
فاز برنامه ریزی و کنترل در ابتدای و پایان فرآیند اطلاعات کسب و کار اعمال می شود. در صورت درخواست مدیریت، برنامه ریزی برای پاسخ به سوالات آغاز می شود.
جمع آوری اطلاعات از منابع
منابع زیادی برای سازمان وجود دارد. دانستن این اطلاعات آگاهی و هوشمندی نیست، می توان گفت که اطلاعات پس از تجزیه و تحلیل و پردازش تبدیل به هوش و دانش می شوند. در این مرحله اطلاعاتی از تمام پایگاه های داده و منابع اطلاعاتی (مراکز داده) جمع آوری، پردازش و تصفیه شده به عنوان منابع لازم برای ارائه دانش و دانش لازم برای سوالات و آرزوها مورد بررسی قرار می گیرد.
پردازش داده ها
حال داده های جمع آوری شده یکپارچه می شوند، روابط بین آنها شناسایی و تجزیه و تحلیل می شوند. نتیجه این مرحله می تواند ایجاد یک پایگاه داده یا اضافه کردن اطلاعات به پایگاه داده یا نمودارهای فعلی باشد. این مرحله به اصطلاح مرحله استخراج، تبدیل و بارگذاری نامیده می شود.
تجزیه و تحلیل اطلاعات
در مرحله، هوش با استفاده از تکنولوژی پیشرفته اطلاعات یکپارچه به دست می آید. سیستم در انتهای این مرحله جواب صحیح به سوالات مدیر را ارائه می دهد. تیم بازبینی ابزارهای اکتشافی اطلاعات را برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل آنها، فراهم آوردند. نتیجه این کار جواب سوالات مورد نظر است که در قالب ارائه گزارشات، جداول و نمودارها منتشر شده، امکان تغییر سئوال و یا بررسی موضوع از زوایای دیگر منجر به تکرار چرخه فرآیند فوق خواهد گردید. در این قسمت سوالات جانبی دیگری نیز ممکن است ایجاد شده که برای حل و رسیدن به جواب، به مرحله ابتدایی ارسال میشود.
دسته بندی و انتشار
ابزار گزارشگری در سطح عملیاتی کارایی لازم برای مدیران را ندارد؛ مدیران استفاده موثر از آنها ندارند. ایجاد یک پلتفرم تجاری هوشمند در یک سازمان و استفاده از یک راه حل مناسب ضروری است. سازمان ها می توانند اثربخشی استفاده از ساختارهای اطلاعاتی موجود براساس هوش تجاری مبتنی بر آگاهی در کسب و کار را افزایش دهند تا اطلاعات را از عملیات و محدودیت استفاده در لایه های سازمانی دانش و دانش که می تواند مورد استفاده برای مدیریت سازمان باشد، افزایش دهد. این ابزار می تواند برای تمام اطلاعات و داده های تولید شده توسط سازمان مورد سوء استفاده قرار گیرد.