مدرسه هوشمند یا کلاس هوشمند اصطلاحی است که در چندسال اخیر در جامعه رواج یافته است و مدیران بسیاری به دنبال هوشمندسازی مدارس خود میباشند. وجود تکنولوژیهای مدرن باعث شده تا بتوان امکانات مختلفی را به یک مدرسه افزود و با کمک این تکنولوژیهای آموزشی به دانشآموزان در یادگیری بهتر مفاهیم کمک کرد. امّا سئوال مهم اینجاست که چه مدارسی را میتوان هوشمند نامید و مدارس هوشمند بایستی دارای چه امکاناتی باشند؟ در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به این موضوع بپردازیم.
از حدود ۱۰۰ سال پیش که مدارس جدید در ایران تاسیس شدند و بساط مکتبخانههای سنتی برچیده شد، مدارس در ایران شامل تعدادی نیمکت، یک تخته سیاه، میز معلم، پنجره و درب ورودی میشدند. امّا با ورود تکنولوژی های صوتی و تصویری و فناوریهای نوینی همچون کامپیوتر، اینترنت و ویدئوپرژکتورها شاهد تغییرات اساسی در مدارس و نحوه تدریس معلمین بودهایم. با ورود اینترنت اشیا، هوشمندسازی مدارس شکل جدیدتری به خود گرفته است و تدریس تعاملی جای تدریس سنتی را گرفته است. استفاده از فایلهای پیدیاف و الکترونیکی ارزانقیمت به سرعت جایگزین کتابهای کاغذی گردید. کتابخوانهای الکترونیکی(نظیر کتابخوان آمازون) و سیستمهای آنلاین آموزشی توانستهاند به سرعت جایگاه خود را در مدارس پیشرفته بیابند.
مدرسه هوشمند چیست؟
مهمترین دغدغه در هر کشوری، آموزش و ارتقاء تواناییها و مهارتهای نیروهای انسانی در آن جامعه میباشد. نیروهای توانمند در هر جامعهای میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و در شرایط پیچیده بهترین و خلاقانهترین تصمیمات را بگیرند. از همینرو کارشناسان آموزشی، همواره به دنبال ارتقاء شیوههای آموزشی هستند. ایجاد جذابیت در شیوههای آموزشی باعث میشود تا بتوان یادگیری را بطور پیوسته و با مشارکت بالاتری به همه افراد جامعه انتقال داد.
مدارس هوشمند رویکرد جدیدی از مدارس سنتی می باشند که با استفاده از فناوریهای جدید به دنبال بهبود یادگیری در افراد میباشند. امروزه با انقلاب اینترنت، حجم زیادی از اطلاعات در اختیار دانشآموزان میباشد. یک نظام آموزشی پویا بایستی بتواند اطلاعات را به صورت دستهبندی شده در اختیار دانشآموزان قرار دهد تا اهداف آموزشی تحقق یابد و دانشآموزان آمادگی لازم برای ورود به زندگی مستقل و شروع فعالیتهای شغلی خود را پیدا کنند. در قرن ۲۱ یک نظام آموزشی برای تحقق هدف فوق ناچار به استفاده از هوشمندسازی مدارس خواهد بود.
اهداف هوشمندسازی مدارس
یک مدرسه هوشمند دارای اهداف مدوّنی میباشد. چنین مدارسی به دنبال تقویت خلاقیت و نوآوری برای رشد همه جانبه دانشآموزان میباشند. تربیت نیروی متفکر و آشنا به تکنولوژیهای نوین تنها با کمک شیوههای جدید یادگیری امکانپذیر خواهد بود. مهمترین اهداف هوشمندسازی مدارس عبارتند از:
- یادگیری مستمر و همه جانبه
- ارزشیابی مستمر از میزان یادگیری دانشآموزان
- آموزش در شرایط کاری و محیط زندگی شبیهسازی شده
- افزایش دانش و تولید علم
- بهبود درک و شناخت مسائل توسط دانشآموزان
- افزایش قدرت تفکر و هوش اکتسابی
- افزایش مهارت کاربردی در دانشآموزان و امکان انتقال تجارب واقعی به آنها
- آموزش تفکرمحور
- جهان شمول شدن آموزش با کمک سیستمهای آنلاین و فراگیر
- افزایش مشارکت عوامل انسانی در چنین مدارسی
- یادگیری ۷۲۴ (هفت روز هفته، ۲۴ ساعت و هر جایی میتواند بستری برای آموزش و فراگیری باشد).
هوشمندسازی مدارس، ابزاری برای تحول در فرهنگ آموزشی
مدرسه هوشمند یک مفهوم گسترده و جامع میباشد. تنها تغییر در ظاهر ابزارهای آموزشی و فرآیندهای یادگیری را نمیتوان هوشمندسازی دانست. برای هوشمندی واقعی یک مدرسه بایستی فرهنگ سازمانی و آموزشی در بین دانشآموزان، اولیاء، معلمان و مسئولین ارشد آموزشی تغییر کند. یک دانشآموز در مدرسه هوشمند میتواند هم نقش یاد دهنده(معلم) را داشته باشد و هم نقش یاد گیرنده(دانشآموز) را برعهده گیرد. در چنین مدرسهای یک سرفصل مشخص برای تدریس وجود ندارد بلکه شرایط دانشآموزان و نیازهای آنها، سرفصلهای درسی را ایجاد مینماید.
در یک Smart School بایستی با استفاده از فناوریهای نوینی همچون انترنت اشیا، ذخیرهسازی داده، داده پردازی، مدیریت دادههای حجیم، یادگیری عمیق، متن کاوی، هوش مصنوعی و … به نیازهای دانشآموزان پی برد و بهترین محتواها را برای ارائه به آنها آمادن نمود.
تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی یک مدرسه
برای اینکه یک مدرسه معمولی را به مدرسهای هوشمند تبدیل نماییم، نیاز است تا یک سری از ابزارها و تجهیزات را تهیه کنیم. این تجهیزات عبارتند از:
- ویدئوپرژکتور
- بردهوشمند
- کیتهای هوشمند
- پرده نمایش سقفی
- قلم هوشمند
- رایانه و لپتاپ
- کتابخوانهای الکترونیک
- نرمافزارهای آموزشی هوشمند
- انواع تجهیزات آزمایشگاهی نظیر میکروسکوپ و تلسکوپهای دیجیتال
- وب سایتهای آنلاین و LMS های آموزش آنلاین
- اپلیکیشنهای موبایلی و نرمافزارهای ارتباط با اولیا
- شبکههای اجتماعی دانشآموزی/انجمنهای آنلاین علمی
- دستگاههای حضور/غیاب هوشمند
- حسگرهای محیطی برای کنترل رفتار دانشآموزان و شناسایی ضعفهای آنها
- تجهیزات شبکه کامپیوتری(مودم و سوئیچها) برای اتصال لپتاپها و کتابخوانهای دانشآموزان به شبکه محلی(LAN)و اینترنت
ارزیابی هوشمند دانشآموزان و معلمان
امروزه در اکثر نقاط دنیا، آزمونهای سنتی و ورقهای دیگر جندان مرسوم نمیباشند. بلکه کارشناسان آموزشی به دنبال ارزیابی تاثیر یادگیری بر عملکرد دانشآموزان میباشند. از همینرو ارزیابی هوشمند دانشآموزان در مدارس دنبال میشود. از دیگر سو، مدیران آموزشی با کمک سیستمهای مدیریت هوشمند مدارس میتوانند عملکرد و کارآیی معلمان و مربیان را در سیستم آموزشی بسنجند. چنین سیستمی میتواند به سادگی نواقص و ایرادات را به مدیران گزارش دهد. امروزه شرکتهای بزرگی به ساخت سایتها و نرمافزارهای مدیریت آموزشی اقدام کردهاند. چنین سایتهایی میتوانند تمامی نیازهای یک مدرسه هوشمند را برآورده نمایند.
مزایای هوشمندسازی مدارس
- کاهش هزینههای جاری مدرسه، خانواده(عدم نیاز به خرید اقلام مصرفی نظیر ماژیک، خودکار و کاغذ)
- امکان مدیریت نیروی انسانی و زمان افراد
- استفاده از محتوای آنلاین در هر کجا و هر زمان
- امکان تربیت نیروی انسانی ماهر و متفکر
- مدیریت ساده و آنلاین کلاس و مدرسه توسط مسئولین آموزسی و حتی خانوادهها
- امکان ارزیابی آنلاین دانشآموزان
- ارتباط ساده مدارس با اولیاء
- تقویت خودآموزی و جستجوی علمی در بین دانشآموزان
نمایندگیهای هوشمندسازی مدارس
هماکنون شرکتهای بسیاری به ارائه خدمات هوشمندسازی مدارس میپردازند. بردهای هوشمند، سیستمهای حضور و غیاب، کتبخوانها، لپتاپها و تبلتهای دانشآموزی، دوربینهای امنیتی و حسگرهای محیطی از جمله مهمترین تجهیزات سختافزاری ارائه شده توسط این شرکتها میباشد. سایتهای آنلاین، LMS های آموزشی، اپلیکیشن مدرسه هوشمند، سامانههای هوشمندسازی مدارس، بازیهای آموزشی، سایتهای برگزاری وبینار و سایر اپهای موبایلی جزئی از خدمات نرمافزاری ارائه شده در حوزه هوشمندسازی میباشند. شرکتهای زیر به عنوان مطرحترین نمایندگیهای هوشمندسازی مدارس محسوب میشوند:
- شرکت فناور
- رایان اندیشه
- مدرسه هوشمند
- شرکت هوشمصنوعی لیان
- سایت هوشمندسازی مدارس
مدرسه هوشمند به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه و پیشرفت کشورهای جهان سوم محسوب میشود، بنابراین بایستی هر چه سریعتر به مباحث آموزش و ارتقاء مهارت دانشآموزان به عنوان یک نیروی انسانی که آینده ایران عزیزمان را خواهد ساخت، توجه و اهتمام ورزید.