اینترنت اشیا وظیفه برقراری ارتباط بین ماشینآلات، انسانها و اماکن را با یکدیگر فراهم میکند. در نتیجه این اتصالات، فرصتهای ارزشمندی ایجاد میشود و موقعیتهای جدیدی برای سرمایهگذاری ایجاد میشود. شرکتها و سازمانها نیاز دارند تا برای بقا در بازار بزرگ اینترنت اشیا، برروی خلق ایده های اینترنت اشیا متمرکز شوند.
سازمانها بایستی به دنبال حل مشکلات واقعی در کسب و کارها باشند. اتصال اشیا به یکدیگر، هرچند موضوع جذابی برای بسیاری از مردم میباشد امّا هرگز نمیتواند هدف نهایی اینترنت اشیا باشد.
امروزه، شاهد دنیایی هستیم که در آن امکان نظارت کامل بر فرآیند تولید در مراکز صنعتی وجود دارد. همچنین امکان ردیابی و بهینهسازی فعالیتها با استفاده از شیوههای کنترل از راه دور فراهم آمده است.
حسگرهای پیشرفته میتوانند اطلاعات محیطی را دریافت کرده و آنها را با الگوهای قبلی تطابق دهند و براساس مدلهای پیشبینی شده ، کیفیت محصولات و جریانهای درآمدی را ارتقاء دهند.
تمامی مواردی که در بالا گفته شد نتیجه ایدههای خلاقانهای است که با کمک اینترنت اشیا بوجود آمدهاند.
ایده های اینترنت اشیا و تاریخچه آنها
حدود ۳۰ سال پیش تمام آنچیزی که در حال حاضر درباره ایده های اینترنت اشیا گفته می شود، برای دانشمندان چندان شفاف نبود. مارک وایزر محقق ارشد در Xerox در سال ۱۹۹۱، تصوّر میکرد که یزودی “محاسبات فراگیر” در همه جا حضور خواهند داشت. او تصور میکرد که اشیا میتوانند نسبت به یکدیگر احساس داشته باشند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و رفتار همدیگر را تحلیل کنند.
در سال ۱۹۹۹ ، کوین اشتون برای اولین بار اصطلاح اینترنت اشیا(Internet of Things) را مطرح کرد. او که در زمینه حسگرها و فرکانس های رادیویی (RFID) تحقیق میکرد، به ایده اینترنت اشیا رسید. بعد از آن شاهد رشد سریع ایدههای اینترنت اشیا در جهان واقعی بودهایم.
ایدههای خلاقانه همواره سعی دارند تا یک مشکل را حل کنند، امّا آنها در همین مسیر به طور ناخواسته مشکلات و چالشهای جدیدی را هم بوجود میآورند.
ایده پروری در صنعت IoT
برای آنکه بتوانیم درباره ایده پردازی صحبت کنیم، بهتر است قبل از آن نگاهی به تعریف اینترنت اشیا داشته باشیم. اینترنت اشیا مجموعهای از فناوریها و برنامههای کاربردی است که سعی دارد با استفاده از تولید اطلاعات و بکارگیری آنها، هوشمندانهترین رفتارها را برای ماشینآلات و تجهیزات رقم بزند.
به لحاظ مفهومی، اینترنت اشیا شامل تجهیزات فیزیکی و مجازی است که قادر به استفاده از ستون فقرات اینترنت برای انتقال و دریافت داده میباشند. ایده پروری در اینترنت اشیا می تواند در حوزههای زیادی بوقوع بپیوندد از جمله :
- دادههای بزرگ و مهندسی داده
- یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
- امنیت اطلاعات با کمک بلاکچین
- استفاده از حسگرها برای کاربردهای متلف
- کنترل از راه دور
- کنترل خودکار تجهیزات و اشیا هوشمند
- استفاده از بیومتریک برای هوشمندسازی
- خودکارسازی فرآیندهای پیچیده
- تصمیمگیری هوشمند
- ذخیره سازی ابری و محاسبات لبه
- اینترنت ۵G
- و…
خلق ارزش بوسیله ایده های اینترنت اشیا
اینترنت اشیا بر تجمیع اطلاعات از منابع مختلف تمرکز دارد. استفاده درست و به موقع از اطلاعات، همواره خلق ارزش میکند. اصلاح شیوه انجام کارها با کمک اطلاعات دریافتی از محیط باعث ایجاد دادههای قدرتمندتری میشود. استفاده از این دادهها، نتایج جدیدتری را ایجاد میکند. چرخه خلق داده باعث یادگیری و بهبود فرآیندها میشود.
همچنین جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف منجر به ایجاد یک بینش جدید به نام هوش افزایی(Augmented Intelligence) میشود. این هوش افزایی منجر به خودکارسازی تصمیمگیری ها توسط تجهیزات هوشمند و بدون دخالت انسانی میشود.
بازارهای هدف در اینترنت اشیا
برای ایدهسازی بایستی به بازار هدفی که آن ایده در آن بکار گرفته میشود، توجه داشت. بازارهای مرتبط با اینترنت اشیا عموما به ۴ دسته کلی زیر تقسیم می شود:
- شرکتهای صنعتی
- مصرفکنندگان/خدمات گیرندگان
- سرویسدهندگان IoT
- بخش عمومی (شامل سازمان های دولتی، بین المللی و مردم نهاد)
هرکدام از بخشهای فوق دارای یک سری خصوصیات مختص به خود میباشند. نیازهای متفاوت در بخشهای چهارگانه فوق باعث میشود تا نیاز به ایدههای گوناگون همواره وجود داشته باشد.
نکته حائز اهمیت، این است که بازار اینترنت اشیا بسیار پیچیده است. بنابراین برای موفقیت در چنین بازاری، برآوردهای دقیقی باید صورت پذیرد. اکثر ایدههای اینترنت اشیا به آنالیز دادهای نیازمند هستند. این درحالی است که اطلاعات نشان میدهند، دادههای اینترنت اشیا به سمت غیرساختاریافتگی در حال حرکت هستند. این موضوع آنالیز دادههای حجیم را مشکل و پیچیده میسازد.