تعداد ماشین های موجود در خیابان، هر روز در حال افزایش است و باید برای کنترل آن ها راه حلی پیدا کرد. در سر چهارراه ها حتماً چراغ راهنمایی را دیده اید. قبلاً این سیستم به صورت زمان دار بود و برای هیچ طرف فرقی قائل نبود. اما الآن چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند این مشکل را حل کرده اند. در ادامه نقشه اینترنت اشیا ایران سیستم کار کرد این مدل را برسی می کنیم.
چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند نوعی سیستم است که با توجه به حجم ترافیک در هر طرف چهارراه، چراغ را قرمز یا سبز می کند و میزان فعال بودن چراغ را بهصورت عادلانه بین چهار طرف چهارراه تقسیم می کند. در جهان این سیستم یکی از بهترین دستگاه ها می باشد.
سابقه این دستگاه در ایران به سال ۱۳۷۲ برمیگردد. تهران به عنوان پایتخت ایران، شلوغ ترین شهر کشور است و مدیران تشخصی دادند که با پیاده سازی این سیستم می توانند به راحتی موضوع ترافیک پشت چهارراه ها را تا حد زیادی کنترل کنند. و الآن هم در بیشتر تقاطع های این شهر این سیستم پیاده سازی شده است و نتیجه خوبی را به همراه داشته است.
البته علاوه بر این سیستم ها وظیفه جمع آوری اطلاعات را هم دارند که می تواند در برسی تقاطع های مختلف کمک بسزایی بکند.
چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند چگونه عمل می کنند؟
این سیستم بر پایه اطلاعات است و نیازمند داده برای انجام کار است. سنسور ها یا دوربین ها با قابلیت پردازش، تأمین کننده های اصلی داده برای این سیستم هستند. بعد از اینکه از ورودی داده ها و اطلاعات وارد شد، سیستم میزان خودرو های هر طرف را برسی می کند و نتیجه را ثبت و بر اساس آن تصمیم می گیرید که کدام چراغ سبز و کدام چراغ قرمز باشد. شاید در آخر شب یا صبح زود دیده باشید که چراغ ها در حال چشمک زدن هستند. اصلاً تعجبی نکنید یکی دیگر از قابلیت های این سیستم هوشمند همین است. در ساعاتی که میزان تردد بسیار پایین است، چراغ ها را در حالت چشمک زن قرار می دهد.
بهترین حالت در چراغ هوشمند !!!
شاید شما در فکرتان این باشد که بهترین حالت، سبز و قرمز شدن هر طرف به یک اندازه است. اما به این فکر کنید که در طرفی از خیابان صد ماشین وجود داشته باشد و در طرفی دیگر فقط ۱۰ ماشین وجود داشته باشد. پس اینجا عدالت از بین میرود و مشکلاتی را به طبع ایجاد می کند. پس اینجا برای این که هیچ گونه مشکلی پیش نیاید، سیستم خود با استفاده از تجهیزاتش، زبان سبز و قرمز کردن را تنظیم می کند و نمی زارد که ترافیک بیشتری ایجاد شود.
در این سیستم نظام دو زمانه حاکم است؛ در این مدل همه چراغ هایی که در موازات یک خیابان قرار دارند به صورت متوالی سبز می شوند تا کم تر ترافیک مشاهده شود. اما شاید در سمتی حجم زیادی ماشین وجود داشته باشد و قصد آن ها دور زدن به سمتی دیگر به غیر از مستقیم باشد. س در این صورت نظام دو زمانه دیگر پاسخ گو نیست و مشکل ساز می شود. در اینجا سیستم با هوش خود این موضوع را تشخیص می دهد و نظام را از دو زمانه به سه زمانه تغییر می کند. شیوه آن هم به این صورت است که اول سمت یک سبز می شود و بعد سمت روبه روی آن و بعد دو چراغ دیگر هم روشن می شوند.
توانایی های دیگر چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند
در بین همه فناوری ها و تکنولوژی های روز دنیا، ترانسفر یا همان حمل و نقل نقش بسیار مهمی را بازی می کنند و الآن شرایط به سمت حساس شدن به ثانیه ها در جابجایی می رود. در چندین سال اخیر میزان تعداد مسافران و وسایل افزایش بسیار چشم گیری داشته است. در کنار این افزایش، اما میزان راه های آمد و رفت به آن صورت افزایش نداشته است و همین باعث شده است تا مدیریت هوشمند ترافیک و استفاده از فناوری های نوین و هم نسل اینترنت اشیا، افزایش پیدا کند.
سامانه حمل و نقل هوشمند (ITS) از سیستم های جدید در حوزه پردازش اطلاعات، مخابرات و کنترل هوشمند است که برای از بین بردن نیاز در خوزه حمل و نقل ساخته شده است. مهم ترین دلیلی که از این سیستم های استفاده می کنند، راحت سازی عبور و مرور و از آن مهم تر کاهش و مدیریت به موقع ترافیک در سطح شهر ها و جاده ها است.
از دیگر وظایف این سیستم، اطلاع دادن شرایط، استفاده درست از مسیر های آمد و رفت و برقراری امنیت هم هست.
بخش مرکزی و قلب ماجرا
این سامانه که شامل SCATS هم هست، در کناز اینکه از سنسور ها برای مدیریت ماشین ها و تنظیم زمان چراغ ها در خیابان ها استفاده میکند، تمام داده هایی را که دریافت می کند به یک سیستم دیگر در بخش مرکزی یا قلب جریان می فرستد. نرم افزار بخش مرکزی وظیفه دارد تا با پردازش این داده ها مسیر های خیابان ها را به بهترین شکل مدیریت کند. این سامانه در دسته مدیران سازگار با ترافیک کنترل است و در شبکه به صورت یکپارچه عمل می کند. با بکار گیری این سیستم میتوان اتفاقات زیر را مدیریت و ایجاد کرد؛
- کم یا زیاد کردن فاز در یکی از شریانها
- مشخص کردن دستی زمان یک فاز یا چراغ راهنمایی
- گزینش فازبندیهای پسندیده برای شرایط مختلف گوناگون و توانایی دگردیسی از کانون کنترل ترافیک
- در شرایط خاص می توان رنگ یک چراغ راهنمایی یا فاز را در لحظه عوض کرد
- بوجود آوردن حالت تمام قرمز برای خالی کردن چهارراه
- بوجود آوردن موج سبز برای چهارراه های مجاور هم
- پیاده سازی سیستم EVP یا همان اولویت با ماشین های خاص مثل اورژانس
در هر صورت در تمامی دنیا دیر یا زود این سیستم راه اندازی می شود چون در غیر اینصورت با بزرگ شدن شهر ها دیگر مدیریت کردن آنها کار غیر ممکنی می شود و در ایران هم که هم اکنون در بسیاری از شهر ها شاهد آن هستیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید لطفاً نظرات خود را هم با ما به اشتراک بگزارید تا دیگران هم استفاده کنند.