با توسعه و رشد فناوری در سالیان اخیر، کسب و کارها به شدت دچار تغییرات ساختاری شدند. استارتآپهای چابک توانستهاند با استفاده درست از هوشمندسازی کسب و کار ها (Bussiness Intelligence) و به کارگیری فناوریهای پیشرفته به رشد سریعی دست پیدا کنند و توجه سازمانهای و شرکتهای بزرگ را به خود جلب کنند. با توسعه شبکه اینترنت در دهه ۹۰ میلادی و فراگیرشدن تجهیزات ارتباطی امکان تولید و تبادل داده گسترده در جامعه اطلاعاتی فراهم شد.
همچنین با بوجود آمدن فناوریهایی نظیر هوش مصنوعی، ذخیرهسازی ابری، پردازش داده، علم داده و دادههای کلان نقش داده در توسعه کسب و کارها به شکل فزآیندهای افزایش یافت. امروزه کمترین تجارتی وجود دارد که وابسته به داه نباشد. مدلهای تحلیلی و الگوریتمهای پیشبینی توانستهاند بازارهای مختلف را تحت تاثیر قدرت خود قرار دهند. در چنین شرایطی بیزینسهای جدید برای موفقیت و حفظ شرایط رقابتی خود نیاز دارند تا به یک درجه مناسبی از هوشمندی دست یابند.
کسب و کار هوشمند یا هوشمندی در کسب و کار
کسب و کار هوشمند یا هوش سازمانی شامل بکارگیری مجموعهای از منابع سختافزاری و نرمافزاری است که با کمک دادهها و پردازش آنها میتوان بهترین تصمیمات را برای یک کسب و کار گرفت. هوشمندسازی کسب و کار شامل فرآیندها، فناوری و راهکارهایی جهت تبدیل دادههای خام و بیمعنا به اطلاعات دقیق، صحیح و کاربردی میباشد. هوشمندسازی امکان دسترسی بیواسطه به دادهها توسط تصمیمگیرندگان در تمامی سطوح سازمان را برای تحلیل و تصمیمگیری بهتر فراهم مینماید.
برای هوشمندسازی یک بیزینس بایستی مجموعهای از ابزارها را به کار گرفت. ذخیرهسازی یکپارچه دادهها، دادهکاوی، الگوریتمهای آنالیز و مدلسازی، سیستمهای تصمیم یار، سامانههای دریافت و بررسی بازخوردها و.. از جمله مهمترین ابزارهایی هستند که در هوشمندسازی استفاده میشوند. بطورکلی ابزارهای BI را میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
- استخراج اطلاعات و تولید دانش
- مدلسازی دانش بدست آمده و تحلیل هوشمند
تاثیر هوشمندی برعملکرد سازمانها
هوشمندی میتواند بر عملکرد یک سازمان تاثیر بسزایی داشته باشد. استفاده درست از دادهها میتواند شبکهایی از موقعیتها و فرصتها را برای هر کسب و کاری به همراه آورد. برای داشتن یک سازمان کاری هوشمند بایستی حداقل، فرآیندهای زیر را پیادهسازی نمود:
- خودکارسازی و مکانیزه کردن فعالیتهای سازمانی
- استفاده از سامانههای الکترونیکی و ذخیرهسازی دادهها به صورت جامع و یکپارچه در پایگاه دادهها
- تمییز کردن دادهها و حذف نویز از دادهها
- دستهبندی دادهها و مدیریت دادههای حجیم
- انتخاب مدلها و الگوریتمهای پردازش داده
- تست مدلها بر روی دادههای آزمایشی
- استفاده از الگوریتمهای یادگیری و هوش مصنوعی و بهینهسازی مستمر آنها
- استفاده از سیستمهای تصمیمساز و سیستمهای مدیریت فرآیند(BPMS)
- ایجاد یک چرخه کار مستمر از مرحله تولید داده تا مرحله تصمیم برای بهبود عملکرد
هوش کسب و کار به عنوان ابزاری برای برتری رقابتی در سازمانهای کوچک و متوسط میباشد. کسب و کارهای نوپا میتوانند با بکارگیری رهیافتهای منطقی در مدیریت، هزینههای خود ا کاهش داده، سوددهی خود را بهبود دهند و با پیشبینی نیازهای بازار محصولات و خدمات پرتقاضا را ارائه دهند.
مزایای هوشمندسازی کسب و کار ها
- بهبود کارآیی و عملکرد
- ایجاد موقعیتهای بکر و فرستهای جدید کسب و کاری
- شناخت ریسکهای آتی
- امکان برنامه ریزی درست بر روی منابع انسانی
- بهبود مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
- استفاده از داده، اطلاعات، دانش و خردجمعی
- تصمیمسازی سریع و مطمئن با توجه به همه جوانب مهم
- ارائه متدلوژیهای سیستماتیک در کسب و کارها
- وجود ابزارهای مختلف برای طراحی یک معماری هوشمند کسب و کاری
- انواع استانداردهای امنیتی و کنترل سطح دسترسی کاربران در تصمیمسازی
چرخه کسب و کار هوشمند
یک کسب و کار هوشمند دارای یک سیکل کاری مشخص میباشد. این چرخه کاری بایستی بطور پیوسته توسط متخصصان هوشمندسازی پیگیری شود و با استفاده از دادههای جدید، نواقص قبلی برطرف شود. چرخه کسب و کار هوشمند عبارتست از:
- استخراج داده (Data Discovere)
- اصلاح و یکپارچه سازی داده(Data Transformation)
- مدلسازی دادهها(Data Modeling)
- بصریسازی دادهها(Data Visualization)
- گزارشگیری و انتشار آن در سازمان(Distribution)
- دریافت بازخورد و نررسی نتایج(Feedback & Result)
اهمیت هوشمندسازی در کسب و کارها
اشتباهاتی که در بیزینسها بوقوع میپیوندد باعث خسارات بسیاری میشوند. بسیاری از این خطاها، اجتناب ناپذیرند. امّا میتوان با هوشمند کردن فعالیتها میزان این خطاها را به حداقل رساند. مستندسازی فعالیتها باعث میشود تا همیشه تجارب قبلی مدنظر قرار گیرند و به راحتی بتوان با استفاده از ابزارهای مناسب موقعیتهای مشابه را شبیهسازی نمود.
در کسب و کارهای جدید بواسطه تجهیزات اینترنت اشیا، شبکههای ۵G و ذخیرهسازی ابری با حجم گستردهای از اطلاعات مواجهایم. از این اطلاعات میتوان در تصمیمسازیها استفاده برد. امّا باید توجه داشت که خود این اطلاعات هم دارای ارزش بسیاری هستند. کسب و کارهای هوشمند با اطلاعاتی که در اختیار دارند موقعیتهای درآمدزایی جدیدی را برای خود خلق میکنند. یک کسب و کار هوشمند به مراتب چابکتر از سایر کسب و کارها خواهد بود. این چابکی باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و منابع خواهد شد. این موضوع خود منجر به بهبود رضایت مشتری خواهد شد.
شاخصهای کلید عملکرد در کسب و کارهای هوشمند
شاخصهای کلیدی عملکرد(Key Performance Indicators) یا همان KPI در سازمانها به عنوان پارامترهایی برای کنترل عملکرد و وضعیت بخشهای مختلف یک سازمان محسوب میشود. انتخاب یا تولید KPIهای مناسب یکی از مهمترین وظایف بیزینسهای هوشمند میباشد. این شاخصها میتوانند در حوزههای زیر طراحی شوند:
- شاخصهای کلیدی تعمیر و نگهداری
- شاخصهای کلیدی مالی
- شاخصهای کلیدی انبار و تدارکات
- شاخصهای کلیدی منابع انسانی
- شاخصهای کلیدی عملکرد سلامت، ایمنی و محیط زیست
- شاخصهای کلیدی بازاریابی و تحلیل رقبا
هوشمندکردن کسب و کارهای سنتی
باید به این نکته توجه داشت که هوشمند کردن کسب و کارها تنها مرتبط با کسب و کارهای دیجیتالی و امروزی نمیباشد. بلکه هدف BI تقویت کسب و کارهای سنتی و برطرف کردن ضعفهای آنها میباشد. امروزه کسب و کارهای سنتی بسیاری با استفاده از هوشمندسازی توانستهاند خود را احیا کرده و وارد بستر تجارت نوین شوند. در حال حاضر هوش تجاری در ایران مورد توجه اغلب شرکتها قرار گرفته است و با برنامهریزی مدوّن در تلاش هستند تا این مقوله را در سازمانهای خود لحاظ کنند. آنها مطمئن هستند که هوش تجاری میتواند به آنها در تحلیل داده، گزارشگیری، کاهش هزینههای اجرایی و اثربخشی عملکرد کمک نماید.