گردشگری از گسترده ترین صنایع خدماتی درجهان می باشد. گردشگران در پی رفاه و خلاقیت در سفرهای خود هستند و هر روزه درخواست برای خدمات بهتر و خاص تر بیشتر می شود آنچه که در قرن پیشرفت و فن آوری مورد توجه قرار گرفته است، استفاده زیاد از اینترنت و مخصوصا اینترنت اشیا در صنعت گرشگری می باشد .
اینترنت اشیا تغییر بزرگی در صنعت گردشگری ایجاد خواهد کرد. کمتر از چند سال دیگر اینترنت اشیا در هتل ها، خطوط هوایی، آژانس های مسافرتی دیده خواهد شد. بکارگیری تکنولوژی اینترنت اشیا در این صنف باعث افزایش کارایی می شود که بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حال به بررسی هشت مورد موثر از اینترنت اشیا که بر گردشگری اثر می گذارد خواهیم پرداخت:
-
شخصی سازی :
با کمک اینترنت اشیا مسافران می توانند در اتاق های خود، شرایط مطلوب مورد نظر خود را از نظر دمایی، روشنایی، تهویه مطبوع و … کنترل کنند. حتی با داشتن یک کنترل کننده مرکزی غیر از موارد قبلی، تلویزیون، هشدارهای مختلف مانند بیدار شدن از خواب را برنامه ریزی و کنترل کنند. وضعیت درها را بررسی و آنها را باز یا بسته کنند.
-
اطلاعات در لحظه :
نرم افزارهای مربوط به اینترنت اشیا به گردشگرها کمک می کند تا به گجت های مختلف مورد نیاز در طول سفر متصل شوند. اگر تغییری در روند پرواز ایجاد شد یا نیاز به این کار داشتید در هر لحظه ای می توانید به وضعیت پرواز دسترسی داشته باشید و نیاز خود را در این رابطه برطرف نمایید. همچنین می توانید اطلاعات مربوط به مسیر گیت های فرودگاه، دستورالعمل های مربوط به پرواز و امنیت و اطلاعات پرواز را در هر لحظه دریافت کنید.
-
تجربه در پرواز:
با کمک اینترنت اشیا و استفاده از سنسورهایی که درون صندلی هواپیما قرار داده شده است، می توان شاخص های سلامت فرد را بررسی کرد، بررسی شاخص های سلامت مسافران به مهمانداران این قدرت را می دهد تا بتوانند آسایش و امنیت بیشتری را برای آن ها به ارمغان بیاورند.
-
دیگر ویژگی ها:
اینترنت اشیا در بهسازی و راحت تر کردن امور فرودگاه نیز می تواند موثر واقع شود، مثلا در مورد چمدان های مسافران! بدین صورت که با قراردادن ماژول هایی بر روی چمدان ها، می توان چمدان ها را در هر لحظه کنترل کرد و موقعیت آن هارا مشخص کرد تا هم مسافر از گم نشدن وسایل خود مطمئن باشند و هم اینکه خطوط هواپیمایی بتوانند نظارت بهتری بر روی وسایل داشته باشند.
-
خدمات رسانی به مشتری:
اینترنت اشیا دسترسی به اطلاعات را در لحظه امکان پذیر می کند. با کمک اینترنت اشیا می توان حس مشتری را بهتر و عمیق درک کرد و در این حالت شرکت ها می توانند با دقت بیشتری و در نقاط مهم تری کار کرده و وضعیت خود را بهبود ببخشند.
-
مکانیزه شدن :
اینترنت اشیا می تواند به اتوماسیون و مکانیزه کردن فعالیت ها کمک کند، مانند نظارت بر زنجیره تامین، نظارت های امنیتی یا مدیریتی با کمک دوربین ها و …
-
بازخورد ازگردشگر:
گردشگر در طول سفر خود به صورت مداوم از گوشی خود استفاده می کند و اطلاعات لازم را عمدتا از آن کسب می کند. از طرف دیگر با وجود سنسورهای مختلف در هر نقطه از محیط که از نشانه های بودن در یک شهر هوشمند می باشد، می توان به بررسی و تحلیل عادات و رفتارهای گردشگر پرداخت و با کمک آن ها شرایط را بهینه تر کرد.
-
نگهداری و تعمیر:
با کمک اینترنت اشیا و استفاده از سنسورها می توان تکنسین های کادر تعمیر و نگهداری را قادر ساخت تا بتوانند اطلاعات مربوط به هواپیماهارا در لحظه داشته باشند و قبل از اینکه دچار آسیب جدی شود بررسی و تعمیر کنند و چکاپ های دوره ای را با دقت بیشتری انجام دهند.
اینترنت اشیا هنوز در ابتدای مسیر خود می باشد ولی باز هم در حال ایجاد تغییرات بزرگی هست که در نهایت منجر به انقلابی بزرگ در زمینه ی گردشگری خواهد شد.
اینترنت اشیا در زمینه ی جمع آوری اطلاعات می تواند حجم زیادی از اطلاعات خام را تولید کند ولی تلاش برای درک این حجم از اطلاعات به سرمایه گذاری در تکنولوژی و افراد نیازمند است تا بتوان آن ها را به درستی تحلیل و بررسی کرد که باید مورد بررسی و تامین قرار بگیرد.