اینشورتک (Insur Tech) عبارت است از فناوریهای نوینی که در صنعت بیمه مورد استفاده قرار میگیرند. صنعت اینشورتک با کمک دادههای حجیم (Big Data)، هوش مصنوعی(AI) و اینترنت اشیا(IoT) به دنبال ارائه خدمات بیمهای بهتر به مشتریان است. صنعت بیمه همواره دارای یک درصد نامشخصی از ریسک بوده است زیرا که بسیاری از خدمات بیمهای مربوط به موضوعات غیرقابل پیشبینی میباشتد. به عنوان مثال دو راننده را در نظر بگیرید که یک راننده همیشه به صورت پرخطر رانندگی میکند و راننده دیگر به صورت ایمن. امّا تاکنون صنعت بیمه برای هر دو راننده یک هزینه بیمهای در نظر میگرفته است. با کمک فناوریهای نوین میتوان بیمهنامهها را به صورت هوشمند طراحی کرد و با توجه به شرایط و رفتار کاربران هزینههایی بیمهایی را محاسبه کرد.
نوآوری در صنعت بیمه با کمک اینشورتک
در اینشورتک سعی میکند با کمک فناوریهای مدرن و مدیریت دادهها خدمات بهتری به مشتریان ارائه کند. خرید یک بیمهنامه از طریق آپهای موبایلی به سادگی برای همگان امکانپذیر خواهد بود. از طرفی دیگر شرکتهای بیمهگر میتوانند با کمک نرمافزارها و تجهیزات هوشمند مشتریان و کالاهای آنها را به صورت مستمر مانیتور کنند و جدول ریسک خود را با توجه به شرایط روز بروزرسانی کنند. اینشورتک باعث افزایش توان رقابتی شرکتهای بیمهگر خواهد شد. همین موضوع باعث خواهد شد تا شرکتها، خدمات بهتر و با کیفیت بالاتری را به مشتریان خود ارائه کنند.
اینشورتک و اینترنت اشیا
همانطور که که گفته شد Insur Tech از ترکیب دو کلمه فناوری و بیمه تشکیل شده است. هدف اینشورتک به کاربستن فناوریهای نوین در صنعت بیمه میباشد. صنعت بیمه یکی از رشتههای مالی میباشد که ارتباط نزدیکی با بانکداری دارد. با ظهور فینتک در صنعت بانکداری، بحث اینشورتک نیز بصورت جدّی مطرح گردید. اینترنت اشیا یکی از ۱۰ ترند برتر در حوزه فناوری میباشد. امروزه IoT توانسته مشکلات بسیاری را در بخشهای مختلف برطرف کند. صنعت بیمه نیز میتواند با بهرهگیری از اینترنت اشیا بسیاری از چالشها و نارساییهای خود را حل کند. اینترنت اشیا در بخشهای مختلف صنعت بیمه قابل استفاده است از جمله:
- استفاده از اینترنت اشیا در بیمه خودروها و کنترل عملکرد رانندگان
- کنترل کیفیت کالاها و تعیین نوع خسارتها با استفاده از حسگرهای مختلف
- استفاده از گجتها و تجهیزات ردیابی در مدیریت کالاها
- استفاده از مچبندهای هوشمند برای کنترل سلامت بیماران در بیمارستانهای زیرنظر بیمه
- دفترچه خدمات درمانی الکترونیک
- کنترل فروش و مصرف دارو با کمک تگهای RFID
- تعیین قیمت بیمهنامههای سرقت و حوادث با توجه به تجهیزات ایمنی مرتبط با IoT
وضعیت اینشورتک در ایران
صنعت بیمه در ایران از سال ۱۲۸۹ هجری شمسی کار خود را آغاز کرده است. اکثر شرکتهای بیمهای در آغاز از کشورهای اروپایی بودهاند، تا اینکه در سال ۱۳۱۴ اولین شرکت سهامی بیمه ایران تشکیل گردید. صنعت بیمه در سالیان بعد همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده است، از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- وجود قوانین ناقص و متضاد
- شیوههای نادرست بازاریابی و عدم شناخت بازار
- عدم دسترسی به شرکتهای بیمهگر بین المللی
- عدم اعتماد مشتریان به صنعت بیمه
- نوسانات نرخ بهره بانکی و تورم زیاد
- عدم وجود نیروی متخصص و کارآمد
در سالیان اخیر با رشد استارآپها، صنعت بیمه نیز توجهات بسیاری را بهخود جلب کرده است. شرکتهای دانشبنیان توانستهاند مشکلات بسیاری را در بخشهای مختلف حل نمایند. امّا باید توجه داشت که شکل و شمایل مشکلات بیمهایی از پیچیدگیهای خاصی برخوردار هستند. در حال حاضر بیش از ۵۰ استارتاپ در حوزه اینشورتک فعال هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:
معرفی استارتآپ های حوزه اینشورتک
-
بیمیتو
یک سامانه مقایسه قیمت که از نظر کارکردي در طبقه پرتالهاي مقایسه قیمت جاي میگیرد و از نظر مشتریان هدف، تمرکز بر مشتریان خرد دارد.
-
بیمو
یک سامانه استعلام قیمت است. این استارتاپ از نظر کارکردي در طبقه پرتالهاي مقایسه قیمتها و از نظر مشتریان هدف، تمرکز آن برمشتریان خرد قراردارد.
-
بیدبرگ
استارتاپ فعال در حوزه کارکردي پلتفرمهاي مصرفکننده که در سطح خرد و کلان خدمات خود را به مشتریان عرضه میکنند و به مشاوره مجازي در خرید بیمه، مالیات و امورحقوق میپردازد.
-
بیمه تایم
پلتفرم مقایسه قیمت است که در حوزههاي کارکردي متنوعی از جمله بیمه مسافرتی، اشخاص، اموال، خودرو و مسئولیت فعالیت میکند.
-
بیمه بازار
پلتفرم مقایسه قیمت که به ارائه خدمات به مشتریان B2C وB2B میپردازد و طیف تنوعی از خدمات بیمهاي در رشتههاي گوناگون را به صورت وبسایت و اپلیکیشن ارائه میدهد.
-
بیمه کلیک
یک پلتفرم مقایسه قیمت که به هر دو دسته مشتریان B2B و B2C ارائه خدمت میدهد و در تقریباً کلیه رشتههاي بیمهاي فعالیت میکند.
-
جرینگ
از لحاظ طبقهبندي کارکردي در حوزه پلفرمهاي مصرفکننده قرار میگیرد و با هر دو نوع مشتریان از جمله B2B و B2C به انعقاد همکاري در حوزه پرداخت آنلاین حق بیمه، دریافت خسارات و … ورود پیدا کرده است.
-
بیماین
استارتاپ مرتبط با حمل ونقل هوشمند است که از نظر کارکردي در دسته بیمههاي خودرو قرار میگیرد و از نظر مشتریان هدف در درسته مشتریان کلان فعالیت فعالیت دارند.
-
پیگام
استارتاپ سلامت که از نقطه نظر کارکردي در طبقه عمر و درمان قرار میگیرد و مشتریان آن هم مشتریان خرد و هم کلان هستند. پیگام در مرحله اول راهاندازي خود با امتیازدهی به گامهایی که کاربر یا فرد درحال پیادهروي در خیابان برمیدارد به وي امتیازاتی میدهد تا در مقابل، فرد امتیازات جمع شده خود را صرف تسویه حق بیمه انواع بیمه نامههاي خود (به خصوص عمر و درمان) یا خرید کالا و خدمات مختلف از فروشگاههاي طرف قرارداد کند.
-
سامان حامی
جدیدترین نسل گواهی بیمهنامه موبایل، تبلت و لپ تاپ است.
-
آوانس
در صنعت خودروهاي متصل فعالیت میکند و قصد ارائه پوششهاي بدنه خودرو را در آغاز راه دارد.
-
هشتگ بیمه
استارتاپ جدید در مشاوره و پلتفرمهاي مصرفکننده که در رده کارکردي B2C قرار میگیرد و طیف متنوعی از محصولات بیمهاي را ارائه میدهد.
-
رایکار
در زمینه خودروهاي متصل فعالیت میکند و در ابتداي امر قصد ورود به رشته بیمههاي شخص ثالث را دارد.
-
دیجیکالا
در آغاز با فروش بیمهنامه تجهیرات الکترونیک از جمله لپتاپ، موبایل، تبلت و … وارد بازار خدمات بیمه شده است.
-
اَپ
ارائهدهنده خدمات پرداخت الکترونیک و از جمله مقایسه و فروش بیمه که در رده B2C فعالیت میکند.
-
هف هشتاد
یک کیف پول خدمات الکترونیک که در طبقهبندي پلتفرهای مصرفکننده قرارداد و خدمات خود را در سطح B2C و با انواع متنوعی از خدمت پرداخت الکترونیک از جمله پرداخت حقبیمه فعالیت میکند.
-
علی بابا
پایگاه اینترنتی فروش انواع بلیط هاي مسافرتی که در طبقه پلتفرمهاي مصرفکننده قرارداد و ضمن ارائه خدمات B2C و B2B به مشتریان، درزمینه فروش الکترونیک بیمه مسافرتی فعال است.