هوش مصنوعی (Artificial intelligence) با استفاده از دادهها و جمعآوری آنها برای آموزش و یادگیری کامپیوترها، تفسیر دنیای پیرامون آنها و عملکرد و تصمیمات مستقل کامپیوترها تلاش می کند. همانطور که میدانید دنیای امروز دنیای تجارت و کسب و کارهاست، در همین راستا تلاش داریم از مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار بهره ببریم. در این مقاله به ۵ مزیت مهم کسب و کارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند اشاره می کنیم.
AI یا همان هوش مصنوعی اصطلاح جدیدی است که تورینگ از آن نام برد، هرچند که اولین نفری که از این اصطلاح نام برد کسی بود به نام جان مک کارتی. ویژگی اصلی و شاخص هوش مصنوعی این است که “دستگاهی است که هوش و منطق انسان را شبیهسازی میکند”. سیستمها و دستگاههای AI هر روز بیشتر به سمت هوش انسانی حرکت میکند.
امروز تعاریف بسیار گستردهای از هوش مصنوعی ارائه شده است. در این مقاله به اختصار بعضی از آنها را بیان میکنیم.
تقسیمبندی تعاریف هوشمصنوعی
هوش مصنوعی عمومی: مجموعهای از آموزشهای سیستم رایانهای هم برای انجام دادن کارها و وظایف و پیشبینی اتفاقات و نتایج در یک بخش محدود و از قبل تعریف شده و هم بیشتر از آن در حوزه آموزش و یادگیری در بخش های جدید بدون هیچ نوع نظارتی است.
هوش مصنوعی اختصاصی: بیشتر کاربردهایی که امروزه از هوش مصنوعی استفاده میشود در حوزه AI اختصاصی جای میگیرد. با جمعآوری اطلاعات و داده در یک حوزه خاص و ویژه، برای پیشبینی اتفاقات و نتایج در آینده با استفاده از آموزش یک مدل یا چند مدل برای انجام یک کار و یا عمل است.
همچنین در یک نوع دیگر از تقسیمبندی میتوان آن را به ۳ بخش تقسیم کرد.
۱- هوش مصنوعی: قبلا واژه هوش مصنوعی برای یک مورد محدود که مربوط به بخشی از سیستمها و رایانههایی بود که فقط از آمار محاسبات در حوزه پیشرفتهی را انجام میدهند، استفاده میشد. اما در دنیای امروز این واژه تقریبا در همه شاخهها و حوزههای مرتبط با تکنولوژی وارد شده است.
۲- یادگیری ماشین: یکی از زیرمجموعههای هوش مصنوعی (AI) است که مورد استفاده آن برای آموزش و یادگیری الگوهای آماری محاسباتی از یک دیتاسنتر مشخص شدهاست به شکلی که به توان با استفاده از آن مدلها و الگوهای بعدی را درک و حتی پیشبینی کرد.
۳- یادگیری عمیق: این واژه یک اصطلاح فرعی از یادگیری ماشین میتواند باشد که سیستم و روش کاری آن تقریبا از پردازش داده و اطلاعات مغزی الگوبرداری کرده است. مثلا با استفاده از الهام از شبکه عصبی و نورونها و لایههای متصل به آن انجام میشود که به آن عمیق یا در بعضی مواقع پنهان گفته میشود. در واقع این نوع از یادگیری میتواند به شبکه عمومی کمک کند تا داده ها و اطلاعات جمعآوری شده را بهتر و با دقت بیشتر درک کند. به عبارت دیگر یادگیری پنهان همان یادگیری ماشین با الهام از موضوع نورولوژیک است.
در این قسمت سعی داریم روشهای مفید و کاربردی استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار و همچنین نتایج آن ها را بیان کنیم.
۱- بهینه کردن دستگاهها با استفاده از خودکار کردن آنها
انجام یک کار به صورت خودکار و اتومات یکی از اولیهترین و در عین حال اثربخشترین فرآیندها در استفاده از AI در کسب و کار است. با خودکار کردن تعداد زیادی از سیستمهای اتوماسیون اداری سنتی میتوان با کاهش هزینه و اتلاف زمان و انرژی و همجنین کم شدن خطاهای انسانی، عملکرد کسب و کار را بهبود بخشید.
۲- خدمات و ارتباط با مشتری با هوش مصنوعی
از آن جایی که در هر کسب و کاری مشتری بهترین و مهمترین سرمایه است، پس حفاظت از ارتباط با آنها و ارائه خدمات مناسب و دلخواه مشتریان یکی از فرآیندهای مهم در کسب و کارها است. در همین راستا امروزه رباتهای هوش مصنوعی که در شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارند، محبوبیت پیدا کردند. مثلا وقتی شما به عنوان یک مشتری قصد ایجاد ارتباط با یک کسب و کار را میکنید، معمولا در بعضی از کسب و کارهای بزرگ یک ربات AI است که پاسخ شما را میدهد.
عملکرد این رباتها به این صورت است که با استفاده از اطلاعاتی که از پایگاه های دادهی خود دارد میتواند بعضی از کلمات و مفهوم کلی شما را درک کند و باز هم با استفاده از الگوهای از پیش تعیین شده به آنها پاسخ دهد. عملکرد این رباتها باعث افزایش سرعت ارتباط و بهرهوری مناسب پرسنل با مشتریان و در کل باعث بهبود کارایی کل آن کسب و کار میشود.
۳- تبلیغات و بازاریابی با استفاده از AI
میتوان در هر کسب و کاری با استفاده از ویژگیهای AI بر رفتار مشتری و کاربر نظارت و کنترل داشت و همچنین با جمعآوری این اطلاعات و دادهها و پردازش آنها، به الگوها و مدلهای مناسبی از رفتار کاربران رسید. با استفاده از این نتایج میتوان کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی و فروش مناسبی با عملکرد بهینه طراحی کرد. همچنین در درنیای امروز هوش مصنوعی امکانات و تسهیلاتی از جمله نوشتن و بازنویسی مطالب در یک زمان بسیار کوتاه با استفاده از رباتهای متفاوت در جهت ارتباط و تعامل مناسب با کاربران و مشتریان در اختیار ما میگذارد.
۴- بهینهسازی حوزه مدیریت
اگر شما به فکر بالا بردن درآمد و سود خود هستید، بهترین گزینه میتواند هوش مصنوعی (AI) باشد. در واقع AI میتواند جایگزین مناسبی برای یک مدیر با نگرشها با استفاده از دادهها و پردازش آنها باشد. همچنین میتواند با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده درک نسبتا درستی از آنها به صاحبان کسب و کار بدهد. علاوه بر این هوش مصنوعی میتواند راهکارهای استفاده شده در کسب و کار را به خوبی نمایان کند و یا مشکلات و چالشهای آن را نمایان و برطرف کند.
۵- شخصیسازی بهتر
هوش مصنوعی و بالطبع آن یادگیری ماشین، میتواند به شما قدرتی بدهد که بتوانید از مشتریان و کاربران بالقوه خود برای بهبود عملکرد کسب و کار یاد بگیرید. اگر یک سیستم AI مناسب برای هر کسب و کار وجود داشته باشد میتواند مدلها و الگوهای درست و مناسبی از فرصتها، پیشنهادات و تهدیدهای آن کسب و کار را نشان دهد تا با استفاده از آن بهتوان در جهت بهبود کارایی کسب و کار فعالیت کرد.
با توجه به ماهیت هوش مصنوعی که یکی از زیرمجموعههای مهم و کاربردی فناوری اطلاعات است، هر روز شاهد تغییر و دگرگونی آن خواهیم بود. بهتر است اگر میخواهیم از AI در کسب و کار استفاده کنیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم.