صنعت گردشگری با فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تاثیر را در زندگی انسان دارد. ارائه دهندگان این صنعت برای خدمات خود از بستر اینترنت استفاده می کنند. ارتباطی دو سویه بین ارائه دهندگان خدمات گردشگران و علاقه مندان سفر ایجاد میشود. داده های زیادی از این طریق انتقال پیدا می کند. گردشگری هوشمند و تحلیل کلان داده ها روشی مناسب برای تشخیص نیاز و علایق گردشگران است.
شناخت رفتار گردشگران از روی داده ها
درک نیازهای گردشگران با گردشگری هوشمند با کلان داده ها به منظور ارائه خدمات سریع همراه با پیشنهاد های مناسب مزیت است. اطلاعات موجود در این صنعت برای برنامه ریزی استراتژی بازاریابی مناسب است. از این اطلاعات می توان برای توسعه خدمات جدید طبق شاخص های گردشگری، قیمت گذاری و جامعه استفاده کرد.
داده کاوی به عنوان یک فرایند تجاری برای کشف الگوها و قوانین معنادار تعریف شده است. داده کاوی با فیلتر کردن اطلاعات و استفاده از یادگیری ماشین، روش های آماری، ریاضیات و تکنیک های مختلف از داده کلان تولید شده، برای درک و استفاده از داده کمک میگیرد. با استفاده از نتایج بدست آمده از داده کاوی توجیهات فراوانی در این صنعت حاصل شده است.
استخراج و یا کاوش دانش از مقادیر زیاد داده در، داده کاوی اشاره می شود. کشف این دانش به عنوان یک فرایند است که به صورت زیر انجام میگیرد:
- تمیز کردت داده ها
حذف نویز یا داده بی ربط
- یکپارچه سازی داده
منابع چندگانه داده ها ممکن است ترکیب شده باشند
- انتخاب داده
اطلاعات مربوط به تجزیه و تحلیل از پایگاه داده بازیابی شده
- تبدیل داده
داده های تبدیل شده به اشکال مناسب برای کاوش یا انجام عملیات خلاصه سازی یا تجمیع شوند
- داده کاوی
یک فرایند ضروری که با روش های هوشمند به استخراج الگوهای داده می انجامد
- ارزیابی الگو
برای شناسایی الگوها نشان دهنده دانش مبتنی بر برخی معیارها
- ارائه دانش
تکنیک های تجسم و بازنمایی دانش برای ارائه دانش استخراج شده به کاربر با استفاده از روابط معنادار استخراج شده از خیل عظیم داده های مبادله شده در اینترنت می توان رزوهوایی و ریلی برخط یا غیرحضوری گردشگران، شبکه فروش برخط و مقصد گردشگری را به دست آورد و بر اساس این اطلاعات بهترین برنامه را برای افزایش سود از این صنعت بدست آورد. با این روش و اطلاعات به دست آمده بهترین بازاریابی را می توان کرد و رضایت گردشگران را نیز بدست آورد.