در فضای کسب و کار آنلاین ، تجارتی موفق است و می تواند مشتری را به سمت خود جلب کند که بتواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند . با ظهور تکنولوژی های هم چون اینترنت اشیا فرصتی بی نظیر برای توسعه تجارت الکترونیک فراهم گردیده است . تجارت الکترونیک و اینترنت اشیا هر دو از موضوعات میان رشته ای هستند که در سالیان اخیر توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نموده اند .
در دهه ۹۰ میلادی داشتن یک وب سایت اوج موفقیت در تجارت الکترونیک برای شرکت ها محسوب می شد . امّا با توسعه تکنولوژی و ورود شبکه های اجتماعی تجارت الکترونیک توسعه شگرفی یافت . در کنار توسعه تجارت الکترونیک گسترش فناوری های نوظهوری همچون اینترنت اشیا باعث گردید تا زمینه های جدیدی در تجارت پیش روی شرکت های کوچک و متوسط که امکان رقابت با شرکت های بزرگ و چند ملیتی را نداشتند قرار گیرد .
آینده تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک در آینده نزدیک شاهد بیشترین تغییرات از زمان پیدایش خود خواهد بود . استفاده از داده های حجیم (Big Data) به صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد تا به تحلیل رفتار مشتریان ، بازار و رقبای خود بپردازند . مدیران شرکت ها بزودی خواهند توانست با بهره گیری از مدل های پیش بینی بهترین راهکارها را به بازارهای تجاری عرضه نمایند .
شاید خواندن این مطلب هم برای شما جالب باشد : چگونه شما می توانید فروشگاه خود را هوشمند کنید ؟
در سالیان اخیر شاهد تحول در سیستم های فروش آنلاین بوده ایم . اینترنت اشیا با کمک داده های حجیم ، یادگیری ماشین ، هوش مصنوعی و با استفاده از زیر ساخت هایی همچون شبکه های ۵G و سلولی بیشترین تغییرات را در حوزه تجارت الکترونیک بوجود آورده اند .
رشد تجارت الکترونیک و اینترنت اشیا با کمک یکدیگر
این دو تکنولوژی به دنبال استفاده از فناوری های مدرن برای برقراری ارتباط موثر با مشتری می باشند . استفاده از حسگرها و تگ های RFID در کنار ارتباطات ماشین به ماشین می تواند بسیاری از چالش های تجارت الکترونیک را تبدیل به فرصت نماید .
توسعه سیستم های تجارت الکترونیک با کمک اینترنت اشیاء زمانی دارای ارزش خواهد بود که مشتری به چنین اکوسیستمی اعتماد نماید . در واقع اعتمادی که ما از آن در اینجا صحبت می کنیم از جنس امنیت نرم می باشد . مدیریت اعتماد درست می تواند بهترین ابزار برای جلب نظر مشتریان جدید و البته بازگشت مشتریان قدیمی به سراغ یک کسب و کار باشد .
بدون تردید تجارت الکترونیک یکی از مهمترین و با ارزش ترین فعالیت ها در عصر اینترنت می باشد . با پیشرفت تکنولوژی نیاز به هوشمندسازی در بخش های مختلف به شدت احساس می شود . به همین دلیل در سالیان اخیر بحث اینترنت اشیاء به شدت در بین محققان داغ گردیده است .
شباهت های موجود بین این دو فناوری :
تجارت الکترونیک و اینترنت اشیا ، به دنبال یافتن بهینه ترین شیوه ها می باشند . بنابراین ترکیب این دو دانش می تواند موجب بهبود فضای کسب و کارهای آنلاین شود . در کنار این مدل های تجاری ، توجه به مباحث مشتری مداری و افزایش اعتماد نیز یکی از موضوعات مهم در مدیریت کلان سازمان ها می باشد .
از جهتی دیگر توسعه تجهیزات اینترنت اشیا باعث ایجاد یک بازار جدید برای فروشندگان این تجهیزات خواهد شد . عرضه انواع محصولات پوشیدنی الکترونیک ، تجهیزات هوشمند ساختمانی و ابزارهای سلامت هوشمند توسط شرکت های فنّاور باعث گردیده است تا صنعت خرده فروشی ، نگاه ویژه ای به اینترنت اشیا داشته باشد . پیش بینی می شود عرضه محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا تا پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد . رقمی که بزرگان عرصه تجارت الکترونیک را ترغیب به حضور در چنین بازاری می نماید .
محققان معتقدند ترکیب تجارت الکترونیک و اینترنت اشیا می تواند تاثیر بزرگی بر سایر حوزه های تکنولوژیکی بگذارد . فرصت های که از طریق این دو حوزه برای صنایع دیگر بوجود می آید باعث رشد بالای اقتصادی ، اجتماعی و علمی خواهد شد . حل بسیاری از چالش ها که در سالیان گذشته غیر قابل حل بنظر می آمدند با کمک این دو فناوری ساده تر بنظر می آیند .