در فضای رقابتی کسب و کارهای امروزی، شرکتی موفق خواهد شد که بتواند اعتماد مشتریان را به خدمات یا سرویسهای خود جلب نماید. اعتماد میتواند احتمال موفقیت یک کسب و کار را افزایش دهد. امروزه تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت اشیا به دنبال ایجاد اعتمادو جلب رضایت خاطر کاربران میباشد. اینترنت اشیا به عنوان یک تکنولوژی لبه توانایی زیادی دارد تا بتواند محبوبیت تجارت الکترونیک و میزان اعتماد کاربران به آن را بهبود بخشد.
جایگاه اینترنت اشیا در کسب و کارهای امروزی
در طول سالیان گذشته، کسب و کارها در وضعیت ثابتی قرار داشتند. امّا با انقلاب صنعتی شاهد تغییرات گستردهای در بخشهای مختلف تجارت بودهایم. ظهور اینترنت توانست جهان ارتباطات را کاملا متحول سازد. کسب و کارها نیز دچار تغییرات گستردهای شدند به نحوی که مفهوم جدیدی به نام تجارت الکترونیک بوجود آمد. استفاده از ابزارهای الکترونیکی در کسب و کارها را تجارت الکترونیک تعریف میکنند. تجارت الکترونیک باعث سرعت بخشیدن تبادلات کالاها و تراکنشهای مالی گردیده است.
ایجاد کسب و کارهای شبانهروزی و بدون محدودیت مکانی با کمک اینترنت و ارتباطات گسترده جهانی امکانپذیر شده است. با ظهور اشیایی که توانایی ارتباط با یکدیگر و انسانها را دارند(Internet of Things) مفهوم تجارت الکترونیک به شدت تغییر نموده است.
تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت اشیا
وب معنایی (Semantic Web) امکان ارتباط ماشین ها با جهان وب و ااینترنت را امکانپذیر ساخت. توسعه وگسترش حگرهای RFID در سالهای گذشته باعث شد تا امکان توسعه دستگاههای هوشمند افزایش یابد. قیمت پایین این حسگرها استفاده از آنها را توجیهپذیر ساخته است. با وجود دستگاههای هوشمندی که همواره بهترین تصمیمات را میگیرند اعتماد کاربران میتواند به شکلقابل توجهی بهبود یابد.
استفاده از اینترنت اشیا در تجارت الکترونیک میتواند کارآیی سیستمهای تجاری را بهبود دهد. اعتماد در تجارت الکترونیک از اهمیت بالایی برخوردار است که با کنک اینترنت اشیا رشد خواهد یافت و در نتیجه رضایت مشتریان نیز ارتقا خواهد یافت. اینترنت اشیا خواهد توانست اعتماد به تکنولوژی و اعتماد به فروشندگان را بهبود بخشد. اینترنت اشیا میتواند با کمک سیستمهای توصیهگر، تجارت الکترونیک را به شدت متحول سازد.
مزایای اینترنت اشیا برای تجارت الکترونیک
- جمعآوری گسترده داده
- آنایز دادهها
- مدلسازی دادهها و پیش بینی براساس الگوها
- مدیریت صحیح اطلاعات
- امکان پیگیری و ردیابی سفارشات
- بهبود شیوههای حمل و نقل کالا
- امکان پیشبینی بازار و رقبا
- ارائه سیستمهای اتوماسیون
- بهبود لجستیک و زنجیره تامین